Svar: Skift i søvn og mad
8. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mai-Britt
Når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, som gør at de sover anderledes end tidligere og det er sandsynligvis den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anerledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er din datter også i en alder, hvor hun ikke vil gå glip af noget, hun er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at hun ikke har tid til at sove ...
Børn i 3-4 måneders alderen vil altså sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur, faktisk vil det være super godt, hvis I nu begynder at arbejde på at hun skal sove 3 lure i løbet af dagen. Du skal regne med at hun har brug for at sove ca 5 timer i løbet af dagen, men det betyder også, at hvis hun sover 3-3½ time om formiddagen, så vil hun ikke kunne sove mere end ½1 time resten af dagen og det skal så fordels på to lure - en middagslur og en eftermiddagslur.
Hvis I trives med at din datter sover sin længste lur om formiddagen og powernapper x 2 resten af dagen, så er det helt fint. Det må hun gerne, sålænge hun har det godt og får den søvn hun har behov for, så er det fint. Men hvis du oplever at hun kunne have brug for at sove længere middagslur, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang og for pylret, så er du nødt til at overveje om du vil vække hende om formiddagen og arbejde på en rytme, hvor hun så sover længere midt på dagen. Det kunne være at hun f.eks. kunne sove 2 timer om formiddagen, 2½ time over middag og ½ time sidst på dagen. Vær her opmærksom på at de 5 timer er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mindre, andre en lille smule mere ... :)
Hendes uro om natten kan også sagtens skyldes at hun har brug for at få mere mælk og hvis dette ikke er nok, så lidt skemad. Netop fordi hun lige nu har en alder, hvor hun er mere optaget af verden og hvad der sker omkring jer, end optaget af at spise, når hun ligger ved brystet (du oplever sikkert at hun slipper, smiler til dig, dier lidt igen, atter slipper osv. når hun spiser) ja så får hun ikke helt samme mængde mælk som tidligere og hun begynder måske at slatspise mere.
Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på at hun skal fyldes rigtig godt op med mælk hele dagen igennem og at hendes søgning mod brystet om natten, godt kan være tegn på at din mælkeproduktion skal sættes lidt op igen. Netop ved at melde sig hyppigere og lægges mere til brystet øges din mælkemængde.
Det er fint at du har forsøgt med lidt skemad, men det lyder som om at hun lige nu har brug for en pause. Mit råd er derfor at du prøver at give hende mere mælk dagen igennem og mælken skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun skal ammes inden hun skal sove - det vil være perfekt i forhold til den rytme hun skal have, når hun begynder fast med skemad. Her vil det nemlig være super, at hun får skemad, når hun vågner og får mælk inden hun puttes - hele dagen igennem, når I kommer til det :)
Men lige nu, altså pause fra skemaden og mere mælk i hende og faktisk kan det være udmærket at du i en periode både prøver at amme hende lidt når hun vågner og derefter skifter hende, tumler og leger med hende osv. og så ammer du fra modsatte bryst inden du lægger hende til at sove. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og det vil for det første give hende mere mælk at sove på, men det vil også øge din mælkemængde i løbet af ca 2 døgn ...
Med hensyn til at bøvse, så må du prøve at få hende til at bøvse før hun falder i søvn. Lykkes det ikke, så må du bare lægge hende til at sove og så elevere hendes hovedgærde lidt, så luften bedre kan finde vej ud og op. Nogle gange kan det være nødvendigt at lægge hende til brystet en ekstra gang og det er helt fint. Andre gange er en sut en rigtig god løsning ..
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske