Svar: Søvn og afvænning af flaske
8. oktober 2010
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
I gør bestemt ikke noget forkert og jeres datter sover også rigtig fint og helt som man normalt ville forvente af et barn i hendes alder ... Hun må gerne bibeholde sin flaske med 60-80ml og det er fint at bibeholde mme, så hun får lidt ekstra jern og vitaminer den vej igennem. Det fungerer godt. Når hun skal væk fra flasken, kan I erstatte med lidt mælk af en kop i stedet og det kan så være sødmælk eller letmælk, som faktisk er det der anbefales fra 1-3 år :)
Jeres dreng derimod han har det sværere og det skyldes sandsynligvis at han har øreproblemer. Selvom I oplever at der er styr på hans ører nu, så har han jo en erfaring med sig om at det at sove er forbundet med stor uro, smertejag fra ørerne og ubehag og den erfaring sidder i kroppen, hvilket den kan gøre rigtigt længe .... Man siger at kroppen husker og det er lidt ligesom når folk har prøvet at have stress, prøvet den ekstra hjertebanken, utilpasheden osv. - der skal ikke ret meget til, før man får disse symptomer og bliver urolig for om stressen er på vej igen og det er fordi kroppe husker, så signalerne forstærkes.
Og sådan er det altså også for jeres dreng - han har jo i princippet aldrig sovet særlig godt og det sidder naturligt i kroppen på ham - så ja - han er en urolig dreng om natten, som jeres læge har sagt ...
Men det betyder naturligvis ikke at tingene ikke kan blive anderledes, men I skal indstille jer på at det nok vil tage tid og netop nu taler årstiden jo ikke for det bedste :( Vi går jo en tid i møde med forkølelser og vira af forskellige slags... Øv, øv, øv ...
Men der er naturligvis lidt I skal overveje. For det første kan der godt være en sammenhæng mellem hans opvågninger og behov for flaske. Det er helt naturligt at han søger flasken ekstra meget, det at få flasken letter trykket i hans ører og gør at han kortvarigt sover bedre ... men han kan også søge flasken fordi han forbinder sin flaske med at sove. Hvis han er vant til at få flasken at falde i søvn på og så vil han naturligt vågne op og søge den igen og igen hele natten igennem.
vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat (jeres dreng vågner så 32 ...) og når vi har disse små opvågninger, så vil han underbevidsthed registrere at alt er, som da han faldt i søvn. Det vil sige at hvis han faldt i søvn med flasken, så vil han naturligt først sove godt videre, når han har fået den. Det minder lidt om, hvis du går i seng samtidig med din mand og du så vågner om natten og vil putte dig ind til ham og han så er væk ... Så kan du ikke sove videre, for han skal jo være der. Så i stedet for at sove trygt videre, så lytter du, prøver at høre om han er der, måske er han gået på toilettet. Hvis der bare er helt stille, så vågner du sandsynligvis mere op og vil tilsidst stige ud af sengen for at lede efter ham - fordi du forventer at han skal være ved dig ... Og det er faktisk lidt det samme, hvis din dreng er afhængig af flasken for at sove om natten.
Derfor er det vigtigt at du lærer ham at sove uden at have flasken i munden og det er vigtigt at han nu får trappet sit behov for mælk ned ... Det påvirker også hans appetit om dagen, at han drikker så meget mælk.
Han kan have behov for noget smertestillende i en periode, hvis han har ondt i ørerne og derudover kan du overveje om han vil have glæde af en puttebamse, klud eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de tager en sådan til sig og det er en vigtig substitut for mor og far. Han kan bruge den hjemme og han kan bruge den i dagplejen.
Det kan være en god idé bevidst at arbejde på at han tager en substitut til sig, netop fordi det på sigt vil kunne fjerne behovet fra jer om natten, så I ikke behøver se til ham helt så meget som nu ... :)
Og så skal I naturligvis også overveje om I behøver være der for ham alle 32 gange ... måske kan han godt finde videre i søvnen uden jeres hjælp, hvis I trækker tiden lidt? I kunne overveje om han i en periode skulle sove hos jer, så I netop med en beroligende hånd hos ham, kan lulle ham videre i søvnen, give ham ro og nærhed i stedet for mælk og især uden at I behøver stige op og gå ud af sengen hele natten igennem, men så I bare kunne sove videre ...
Håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske