Svar: Flaske om natten, part two
10. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Det er i hvert fald ikke din mand, der er skyld i jeres drengs natlige uro :) Det kan godt være at Felix sover bedre, når I to deler dobbeltsengen, men det handler nok mere om at han nyder pladsen og kan trille og bevæge sig lidt mere og du på en anden måde kan lægge hænderne på ham og give ham ro ...
Men det handler helt sikkert om alder og udvikling, det handler helt sikkert om behov for ekstra tryghed og at flasken er en stor del af dette og så handler det ganske givet også om at hans indtag af mad skal sættes op og behovet for mælk generelt skrues ned ... Og dertil kommer jo at han har været syg, det lille myr, og nye gode søvnvaner kan ikke skabes under en sygdomsperiode. Sygdom ødelægger mere end det gavner.
Det lyder på mig som om at I har fjernet hans flasker og sat en putteklud i stedet samtidig med at I så har øget hans behov for mælk om dagen ved at indføre to flasker der ... Det er ikke det jeg har sagt ... Anbefalingen gik på at I skulle skrue hans indtag af mælk i hver flaske ned, så han fik mindre og mindre samtidig med at puttekluden blev indført og stille og roligt kunne overtage og flasken så undværes ...
Han skal ikke have flaske om dagen - han skal have mere rigtig mad og afhængigheden af flasken skal netop trappes ned, først om dagen og siden om natten, hvilket jeg også har beskrevet i mit tidligere svar. De ritualer I indfører om dagen skal følge med og også bruges aften og nat ...
Jeres dreng skal ikke ligge og græde i flere timer, så skal I naturligvis give ham flasken, men sørge for at han ikke fylder sig med mælk, men får den som trøst og stille og roligt kan den også erstattes af en sut i stedet, så han får sit behov for det at sutte dækket, men altså ikke få mælk i maven. Det er vigtigt at mængden af mad om dagen sættes op i takt med at indtaget af mælk skrues ned om natten.
Jeg sender dig her en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 10 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende. Suppleres gerne med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris og pastaretter, som boller i karry, ris med sur-sød-sovs, risotto, pasta med kødsovs, lasagne. Frikadeller af kød eller fiskefars, laks fra ovnen, rødspættefilet osv. Almindelig børnevenlig mad der smager af noget og der skal være både mad i stykker og moset mad. Kartofler kan moses med sovs og gives med ske, og frikadellen gives i stykker ved siden af. Vand eller mælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske igen.
Han har brug for at få ca 400ml mme dagligt indtil han er 1 år. Det betyder at hvis du giver ham 2 flasker med 200ml i så er han dækket ind. Bruger du også mme i hans grød, så kan han få lidt mindre i flaskerne og er stadig dækket ind.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske