Svar: Klar til skemad - hvad synes du om min plan?
10. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at Rebecca ikke er helt klar til skemaden og jeg synes faktisk du skal holde pause i 3-7 dage. I stedet for skemaden kan du så give hende lidt i hånden hun kan sidde med og sutte på, det er naturligvis begrænset, hvor meget du kan give hende, når hun er under 6 måneder, men lidt agurk eller lidt frugt som du holder og hun så sutter på vil være helt fint.
Netop det at få lidt at sutte på, vil give hende fornemmelsen af at det at spise forbindes med noget dejligt og at det at putte noget i munden kan smage godt og være en god oplevelse, hvor hun lige nu lyder til at synes at det ikke er så rart.
Så prøv at holde pause et par dage og brug dine fingre til at give hende lidt som hun kan sutte på, det vil være rigtig fint og så gør det stille og roligt, så det virker hyggeligt for hende :)
Planen for dagen ser ellers fin ud og er en plan som du skal forsøge at følge stadigvæk. Hun er ikke en pige der drikker store mængder mme og derfor skal hun naturligt igang med skemaden igen, men du får ikke noget ud af at presse hende, hun bliver bare frustreret og vil så lukke munden mere ... og det er der ikke nogen idé i ...
Når du starter op med skemaden igen så prøv med andre typer af grød og mos, for at se om der er noget hun bedre kan lide end andet. Brug gerne lidt frugtmos som topping på grøden så hun får lidt ekstra sødme den vej og prøv også med andre grøntsager - nogle børn finder kartoffelmos kvalmende, så prøv med mos af gulerod, squahs, blomkål i stedet. Du kan også prøve at købe færdiglavet grød og mos til hende, måske hun bedre kan lide dette og det er helt okay, hun skal nok lære at spise den hjemmelavede mad også :)
Fordelen ved de færdiglavede produkter er at du kan lave meget lidt af gangen og der går således ikke så meget til spilde. En hjemmelavet grød kan dog holde sig et døgn i køleskabet.
Og ja, du skal starte med skemaden senest når hun er 6 måneder gammel. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Med hensyn til at hun vågner omkring midnat, så skyldes det måske at hun har brug for lidt ekstra mælk her og du kan prøve at give hende en flaske sen aften før du selv går i seng, for at se om hun så vil sove bedre og uden opvågning. Hun vil sandsynligvis kunne spise den i søvne ... det er et forsøg værd :)
Ellers kan det også handle om at hun vågner fordi hun drømmer og har brug for at blive beroliget og hjulpet videre i søvnen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske