Brev:
Mælk og sovevaner
10. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Mælk og sovevaner
Kære Helen
Tak for din gode bog om søvn og en god side!
Har ofte været inde for at finde løsninger, men nu har jeg selv behov for at stille et lidt mere præcist spørgsmål om vores dreng på snart 6½ md.
Han er rigtig glad og nysgerrig for at opleve. Elsker at tumle og charmerer alle han møder ;o)
Vi går til svømning og puslestik som han er rigtig glad for.
Dog bliver han ked af det i øjeblikket hvis han skal lege alene også selv om vi sidder nede på gulvet sammen med ham. Han siger en konstant brummende utilfreds lyd. Vores egen vurdering er, at han er ekstremt "ked" af, at han ikke kan mere da han bliver glad når han sidder hos os og kan nå sit legetøj. Er virkelig meget observant på alle lyde og ting der sker omkring ham, drejer og vender sig efter alt. Har fået 2 tænder i undermunden.
Nu til spørgsmålet om søvn og mælk. Vi har længe prøvet at følge en plan du har anbefalet på din side, men det er ikke helt nemt på trods af din fine udførelse ;o). Jeg læser du anbefaler de skal have meget mælk bl.a. også for han kan sove bedre. Vi kan bare ikke få nok mælk i ham. Han nægter at tage flaske og den smule han kan drikke af en kop er jo ikke nok. Har prøvet forskellige drikkesutter og også den flaske han gerne vil drikke vand af når vi er på tur (dryp-fri). Har efter aftale med egen sundhedsplejerske givet mælk til maden, men det er heller ikke i høj kurs. Har prøvet forskellige mærker både mælkebrikker og pulver. Det er kun højre bryst jeg ammer fra da det venstre næsten ikke har været aktivt og nu er helt slut.
Han vil stort set ikke ammes om dagen kun lidt ind imellem. Enkelte dage (sjældent) ammes han før formiddagslur hvor han falder i søvn. Det er som om han ikke syntes der er nok plus det er rigtig svært at få ham til at koncentrere sig og han bliver også irriteret og afviser meget bestemt! Føler mælkeproduktionen er nærmest væk hele dagen. Derimod går det ok når han skal puttes hvor jeg ammer i stilling som tvilling og alm. for at få tømt mest muligt. Ammer også sen aften + nat. Vil rigtig gerne have ham afvendt med den amning om natten så vi kan få sovet begge to. Han er dog god til kun at blive ammet og sove videre. Virker dog ikke veludhvilet hele dagen når han sover så afbrudt.
kl. 5-6 tages over og ammes liggende, men vil ikke sove mere, vi prøver at blive i sengen til 7
kl. 7.30-8 grød + mælk (vand hvis han ik vil tage mælk)
kl. 8.30-9 sover formiddag ca 1,5 t. ret præcist. Går med barnevogn + hund
kl. 11.30-12 grøntsagsmos m. kød + rugbrødsbjælke, agurt el. lign. + mælk (vand hvis han ikke vil tage mælk)
kl. 14 eftermiddagslur ca. 1,5 t. ret præcist. Går med barnevogn + hund
kl. 16 frugtmos + mælk (vand hvis han ikke vil tage mælk)
Powernap - kun hvis jeg går med ham eller kører bil
kl 18 grøntsagsmos m. kød + rugbrødsbjælke, agurk el. lign. + mælk (vand hvis han ikke vil tage mælk
kl. 20 nat - ammes nogen gange falder han i søvn og ellers falder han i søvn i egen seng ;o))
kl. 23 vågner ammes siddende sover videre
kl. 3-3.30 ammes siddende sover videre
I forhold til din plan vil han ikke sove videre tidl. morgen, han når ikke frugtmos før formiddagslur.
Kan også ønske vi kan få ham til at sove uden at gå tur (selv om hunden også er glad). Han vil "sidde" op det første af turen ellers bliver han ked. Så ligger jeg ham ned hen af vejen. Det går fint.
Drikker nærmest ingen mælk af kop har også prøvet letmælk. Når han får grød/mos spiser han max 1 dl. færdig grød. Har prøvet forskelligt mad bl.a.kødsovs, torskerovn, tun, indmad af frikadelle, gulerødder, kartofler, pastinak, brocoli, majs. Vi synes han spiser rigtig pænt. Kan ikke sidde i Trip Trap helt endnu, men gør det med støtte fra babyindsats og puder når han spiser da han er glad/stolt.
Glæder mig til at høre fra dig.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Ann-Louise