Svar: Mælk og sovevaner
10. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ann-Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som du selv har gennemskuet, så er der sandsynligvis en sammenhæng mellem din drengs manglende indtag af mælk om dagen og lidt urolige søvn om natten ... Spørgsmålet er bare om der er så meget at gøre ved det, du har jo tilsyneladende forsøge alt - bryst, flaske, skifte erstatning, prøver med forskellige typer mælk af kop osv. og han har bare ikke særlig meget lyst til at drikke mælk i dagtimerne ...
Tilgengæld drikker han fint med mælk aften (kl 20), sen aften (kl 23) og om natten (kl 03) og det er helt fint. Han får sandsynligvis en del mælk her også selvom du kun ammer fra et bryst og så må det være sådan. Du kan jo ikke få ham til at tage mere, end han vil og du må et eller andet sted tro på, at han får hvad han har behov for, tager imod, hvis han har behov og dermed har en naturlig evne til at regulere sit behov selv.
Han lyder til at være en meget aktiv og meget opmærksom dreng og det er sandsynligvis det der også påvirker hans mælkeindtag om dagen. Han har for travlt til at koncentrere sig om amningen og vil hellere følge med i hvad der sker omkring jer, han har ikke tid til at ligge ved brystet, men vil opleve. Det er det samme der sker, når du putter ham og han har brug for sidde op og følge med, før han kan lægges ned og falde i søvn - og også det er helt okay, det er helt fint at han med den alder han har, falder i søvn på denne måde :)
Han lyder til at spise varieret og godt og det er fint med ca 1 dl. af gangen - nogle børn kan spise mere, men bestemt ikke alle og det er helt okay. Igen - han spiser varieret og lyder til at trives.
Han brummende lyde, hans behov for at have jer nær, hans frustration over at ville men endnu ikke at kunne hører også alderen til. Han begynder at kunne forholde sig lidt mere til afstand og kan se sit legetøj, han forsøger at bevæge sig hen imod det, men kommer i stedet ofte længere væk fra - og det er frustrerende :)
Han bliver bedre og bedre til at bruge sin krop, han triller omkring, triller fra både mave til ryg og ryg til mave, han drejer om sin akse, han kryber (i starten baglæns i stedet for frem) han pludrer mere og mere varieret og er bevidst om at han nu kan få jeres opmærksomhed ved lyde han laver.
Han hviner højt, han skriger, han brummer dybt, han bruger sine læber og svælg til at lave lyde med og han elsker at lave forskellige lyde, hvilket også er vigtigt for hans verbale udvikling - bliver hans brummende svælglyde for irriterende for jer, så prøv at opfordre ham til at sige andre lyde, netop fordi lyde interesserer ham - "kan du sige pprr-prrr" eller lignende :)
Og så har børn i denne alder også nogle gange en tendens til at 'intet er godt nok' og til ikke at vide, hvad de egentlig vil. Det er enormt frustrerende for jer forældre, fordi I føler at I gir og gir og alligevel føles det aldrig godt nok, intet er helt tilstrækkeligt ...
Men igen, det er normalt og min umiddelbare tanke, når jeg læser jeres brev er, at tiden altså arbejder for jer ... De ting du gør, planen for dagen osv. er rigtig fint - men I går igennem et udviklingsspring lige nu, som godt kan frustrere jer alle :)
Jeg håber at I hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske