Brev:
Aftensøvn
10. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Aftensøvn
Kære Helen
Jeg skriver lige igen, denne gang med nattesøvnsproblemer. Vores dreng har altid sovet godt om natten, men nu har vi et lidt mystisk problem, som jeg håber du kan svare mig på. (Forhåbentlig er det forbigående og måske allerede løst når du svarer!).
Som jeg skrev sidst har han lige været igennem en voldsom forkølelse. I den periode, især den første uge som var værst, vågnede han om natten fordi han ikke kunne trække vejret gennem næsen eller eller hostede. Så kom vi lidt ud af den gode nattesøvnsrytme. Der var en del voldsomme skrigeture ved sengetid og også nogle gange midt på natten og tidligt om morgenen, og det eneste der virkede var at tage ham op, svøbe ham i dynen og vugge ham... ret effektivt, selvom det kunne tage en times tid at få ham til at sove.
Vi fik ham tjekket på hospitalet da vores egen læge var i tvivl om der var lungebetændelse eller astmatisk bronkitis. Der var ingenting at se/høre, så det var bare en meget kraftig forkølelse.
Nu er forkølelsen i 2. uge, snot og hoste er minimeret og nu kan lidt saltvand tage det værste snot til natten, så han spiser uden problemer, og burde også kunne sove. Han har ikke feber og virker glad og tilfreds i løbet af dagen, hvor han sover 3 lure. Her virker han OK.
Men de sidste 2-3 aftener er han vågnet grædende eller græder i søvne kort efter han er faldet i søvn om aftenen. Han vender og drejer sig og falder ikke til ro før han kommer op i favnen og bliver vugget til ro... ofte flere gange over nogle timer. Det hjælper ikke bare at nusse ham med sin putte-klud, sige shyyy, sååå eller lægge sig ved siden af ham. Herefter forløber natten som den plejer (jeg tager ham op sovende og ammer kl 23 og kl 5 hvorefter han sover videre). Det er derfor ikke mit indtryk, at der lige skulle være opstået nogle øreproblemer, hvis det kun lige er først på aftenen og i forbindelse med putning. Er det en dårlig vane vi har fået ind?
Det skal lige siges at han har fået lactulose et par gange fordi han ikke havde afføring i 4-5 dage i træk. Han har fået det to gange og har virket efter hensigten. Men vi vil prøve at give ham nogle mælkesyrebakterier for at undgå at skulle bruge lakctulose mere end højst nødvendigt (svedskemos har ingen effekt heller). Kan det være maveproblemer der opstår lige efter den sidste amning? Håber du har et godt råd eller måske give en forklaring på hvad der foregår ;o)
Kærlig hilsen
Dorte