Svar: Aftensøvn
10. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Dorte
Måske har du ret - at det allerede har løst sig, når jeg svarer i dag, for jeg har mange spørgsmål i kø og har ikke kunne svare de sidste dage, da jeg har været på babymesse :)
Men hvorom alting er, så er der sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer ... Jeres dreng har været syg, haft problemer med luftvejene og generede og hævede slimhinder og det sidder naturligt stadig i kroppen på ham. Dertil kommer at I, som noget helt naturligt har taget ham op, vugget ham, beroliget ham og kærtegnet ham - det har været det rigtige at gøre og jeg havde gjort det samme, når børn er syge, så gælder ingen faste regler :) men det kan naturligvis godt betyde at han nu forbinder nattesøvnen med at skulle vugges og være i favn ...
Maven kan naturligvis også spille ind, det kan sagtens tænkes at han i forbindelse med sin forkølelse også har haft nogle maveproblemer, som måske stadig sidder i kroppen og det er helt fint, at I derfor lige nu er ekstra opmærksomme på hans kost og prøver at give ham lidt mælkesyrebakterier, for at se om det kan give lidt ro i maven igen.
Det lyder for mig som 'efterdønninger' af sygdomsperioden og som om at han skal have lidt tid til at komme ovenpå igen. Han har naturligt brug for lidt ekstra nærhed og fysisk kontakt og det er vigtigt at I giver ham dette, uden at få dårlig samvittighed over det :) Men samtidig skal I naturligvis også medtænke at I ikke får skabt nogle vaner, som bliver sværere og sværere at komme væk fra med tiden og at I derfor stille og roligt skal væk fra at vugge ham i favn ...
I skal her også overveje om han mon har brug for lidt ekstra væske eller mad og det kan være derfor han vågner kort efter at han er lagt for at sove til natten. Netop fordi han har været syg, har haft feber, ondt, været generet i sine luftveje osv. så har han jo sandsynligvis ikke spist og drukket helt så meget som han plejer og han kan derfor godt have noget der skal indhentes. I skal derfor være sikre på at han ikke vågner, fordi han har brug for at få en flaske eller lægges en ekstra gang til brystet, hvorefter han så vil sove trygt og godt igen ...
Faktisk tænker jeg, at det kan være et forsøg værd netop at give ham flaske eller bryst, når han vågner op om aftenen, for at se om han med det kan falde til ro og sove videre igen :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske