Brev:
Hvor langt skal et måltid vare?
10. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Hvor langt skal et måltid vare?
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar. Min datter spiser nu igen grød. Det krævede lidt sulteri før hun overgav sig. Vidste jo godt, at hun åd masser af mælk hos mig. Derfor blev farmand også sendt "i ringen". Nu går det rigtig fint - også når jeg giver hende mos etc. Hun er dog stadig meget bevidst om "mælkekartonerne".
Nå, min datter kan godt være lidt af en langsom starter ved måltidet. Jeg tilbyder hende skeen og hun vender hovedet væk. Får måske lidt mos på læberne og smager. Afviser så igen flere gange. Nogle gange op til 15 min. begynder hun først at spise med et normalt flow.
I hvor lang tid bør man tilbyde måltidet - uden at det bliver opfattet som manglende respekt på barnets "nej"? Oftes ved jeg, at min datter er sulten, og forstår ikke, at hun ikke bare spiser.
Et andet spørgsmål:
Efter jeg begyndte at følge den nye plan, der spiser hun fortsat om natten. I starten ville hun hverken have morgenmad eller frugt om formiddagen - men nu vil hun gerne, og spiser næsten med fornøjelse frugten.
Idag så fx således ud.
7 vågner
7.30 spiste mere end en portion havregrød
9 sov 2 timer
11.20 spiste en portion grød plus et par rugbødshapsere
13.15 ammes
(skulle så puttes til lur, men var ombord på færge. Får lidt banan at tykke på og vand)
15 ammede hende i 2 min. for tørst. puttes
16.45 vågner fra lur
18.00 spiser 1 helt glas mos. Vand på kop
19 Ammes. puttes derefter.
Natten op til dagen var lidt hård. Hun vågende flere gange og blev ammet (normalt kl. ca 24 og kl 4-5 tiden), fordi hun virkede til at have luft i mave, lidt snottet - MEN også var sulten.
Ved naturligvis, at min mælkeproduktion er gået ned (det spændte meget i starten, da jeg droppede de fleste daglige amninger). Er min produktion om natten nu blevet påvirket? Hvis jeg sørger for at tilbyde hende fast føde, som du har forslået, vil behovet for nattemåltider så nesættes og forsvinde? I såfald, hvor lang tid varer denne overgangsperiode. Min datter virker jo sulten om natten. Hvordan kommer vi bedst igennem og ud ad natteamningerne?
Venlige hilsener