Svar: Hvor langt skal et måltid vare?
10. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Stort stort skulderklap til dig, hvor er det flot gået, at du har fået skruet så meget ned i antal amninger og at jeres datter nu er begyndt at spise mere rigtig mad! Super!
Et måltid bør ikke vare mere end 20-30 minutter i alt, hun kan slet ikke koncentrere sig så længe ...
Jeg vil foreslå dig at du konsekvent starter hvert måltid med noget hun kan sidde med i hånden, brødskorper, stykker af frugt, agurk eller lignende og lader hende gumle lidt på det. Det sætter gang i spytproduktionen, hun får fornemmelsen for hvad der nu skal ske, - at det er spisetid og hun vil nyde at sidde med noget selv, hvorefter du så følger efter med lidt skemad, så hun får det hun skal have :)
De 3 amninger hun har behov for, med den alder hun har, må og kan meget vel ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det kan således godt være amningerne om dagen som forsvinder først og natamningerne der svinder sidst, faktisk vil det ofte være sådan.
Du kan også vælge at lægge amningerne aften, en gang i løbet af natten og så inden middagslur, det vil også være helt fint at hun stadig får en amning midt på dagen :) Du er her nødt til at gøre det, som du fornemmer vil fungere for jer begge.
Din datter virker naturligt stadig sulten om dagen, da hendes indtag af rigtig mad ikke helt er nået op på hendes egentlige behov endnu. Samtidig er hun jo vant til at kunne die hos dig og det er naturligvis et savn, at dette er skruet så meget ned som det er, så hendes søgning mod brystet kan også handle om tryghed og vanen, det hun kender mere end det handler om et reelt behov for mad.
Du kan med fordel supplere hende med en godnatgrød inden sengetid, så du er sikker på at hun er fyldt rigtig godt om med mad i maven inden hun skal sove og derfor ikke søger brystet om natten, fordi hun er sulten ... Det kan også være en banan hun får inden sengetid, da der ikke er så langt imellem at I spiser aftensmad og hun puttes :)
Din mælkeproduktion er og vil naturligt gå ned når hun ikke længere dier så hyppigt som før og det er helt naturligt og også godt, men der vil stadig være mælk til hende at komme efter - ellers ville hun heller ikke søge brystet og ville ikke ligge der, hvis hun ikke fik noget ud af det. Så hun får altså hvad hun har behov for stadig væk og har netop mere plads i maven til mere sufficient kost :)
Behovet for natmåltider forsvinder ikke helt af sig selv, da det netop er amningerne her som ofte bibeholdes. De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - f.eks. kl. 20 og kl. 04 ...
Når hun bliver et år, vil det ofte være amningen sen aften eller tidlig morgen der forsvinder og amningen inden putning kan bibeholdes sålænge både mor og barn trives med det :)
Når du trapper ud af natamningerne vil det være rigtig godt at du sætter kærtegn, beroligende ord, måske en putteklud eller lignende i stedet, så hun får noget andet end brystet, en ny måde at falde til ro på og komme videre i søvnen på.
Du skal bruge de samme ritualer om dagen som du bruger om aftenen, så der igen er genkendelighed og dermed tryghed hele vejen igennem :)
Fortsat held og lykke med hende og bibehold endelig den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske