Svar: Hjælp til at tygge og synke
10. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Din datter har brug for at sidde med noget i hånden selv, det kan være brødskorper, stykker af frugt eller bær, agurk eller lignende.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer hun at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad.
Hun lærer, når hun sidder med noget, at sutte på det, opbløde det med spyt, gumle på det og hun får naturligt en fornemmelse for, hvor langt ind i munden det kan komme før brækrefleksen stimuleres ...
Hun skal derfor sidde med noget for at øve sig og er stadig for lille til at kunne bide af noget selv - men du må også gerne nogle gange holde noget for hende, som hun så kan sutte på, det er også helt fint :)
Og så skal hun have små hapsere, små bidder at tygge på og det er her en rigtig god idé at du giver hende dem med fingrene, når hun har så svært ved at finde ud af det. Du skal forsøge at få de små hapsere ind i mundvigen på hende, så hun med det samme får tygget sammen på dem, hapserne skal altså ikke ind foran i munden, for så er det for svært for hende at føre dem med tungen over i siden, tygge og føre dem bag i munden og synke.
Det vil også hjælpe hende at du giver hende hapsere med fingrene og giver hende mos med ske og at mosen stadig er godt moset. Så du adskiller tingene lidt - det er ganske fint at du lige nu kører en rutine, hvor hun lærer at det hun får med ske skal mere eller mindre bare synkes, men det der kommer til hende med fingrene skal tygges :)
Og så skal du i øvrigt vide, at børn der er blevet ammet naturligt har en rigtig godt udviklet kæbemuskulatur, så hun skulle meget gerne kunne tygge, hun skal bare lige have lidt øvelse og finde helt ud af hvordan :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske