Brev:
Vågner om natten - og kan ikke falde i søvn igen
11. oktober 2010
Alder:
17 mdr.
Vågner om natten - og kan ikke falde i søvn igen
Kære Helen
Min dejlige søn på 17 mdr. har fået en rigtig dårlig søvnvane. Han vågner om natten og kan ikke falde i søvn igen før efter 1 1/2-2 timer. Det sker efterhånden hver nat. Det har stået på i 2 mdr. Vi troede det skyldtes problemer med ørerne, men nu har han fået dræn, og det har ikke ændret noget.
Han har egentlig ikke de store problemer med at falde i søvn om aftenen. Her har vi et godt putteritual med et bad, nattøj på, en flaske mælk, børste tænder, en sang og så godnat.
Men han vågner så igen ca. kl. 3 og kan ikke falde i søvn igen. Nogen gange sker det også ved midnat.
Det virker som om han ikke kan finde ro. Han vil ikke være alene, så græder han. Og han vil gerne have en hånd at holde i, ellers rejser han sig op. Det betyder at jeg sover på gulvet hos ham, så slipper vi for at gå frem og tilbage et utal af gange. Men det er jo ikke så holdbart og det virker som om at det bare gør det værre.
Vi har prøvet at lægge ham roligt ned i sengen med dynen og yndlingsbamsen igen og igen. Men som sagt bliver han kun liggende hvis mor ligger ved siden af og han kan holde i hånd. Og han falder alligevel ikke i søvn.
Vi har også prøvet at lægge ham roligt og forlade rummet. Så græder han i 1 minut og bliver så stille. Men han kalder efter 5 minutter igen og vi må derind igen. Og jo flere gange vi gør det, desto mere hidsig bliver han og falder i hvert fald ikke i søvn. Desuden er jeg imod at lade grædende børn være alene.
Vi tager han aldrig op om natten. Han er ikke så ked af det at han ikke kan trøstes i sengen. Og han får ikke legetøj eller anden underholdning. Heller ikke lys. Vi bliver ved at sige godnat og insistere på at han skal sove. Og han bliver i sin egen seng. Vi har ikke haft ham i vores seng siden han var 2 mdr. og han bliver kun mere urolig hvis han kommer ind i soveværelset. Det er et "tumle-/hyggerum" for ham. Han har sovet på sit eget værelse i 10 måneder.
Han har en bamse som er med overalt om dagen, men den virker ikke om natten. Den, og alle andre "forældreerstatninger", ryger lige op over sengekanten. Sutten får ofte samme tur.
Han havde en lang periode med seperationsangst for 4 måneder siden, men den er ovre. Vi mener ikke at han nogensinde er blevet svigtet, tværtimod er jeg nok en rigtig hønemor. Bider det mig måske i halen nu?
Jeg ved godt at børn ikke manipulerer, men nogen gange føles det som om han prøver at kontrollere os. Han er også meget bestemmende om dagen og skriger hvis han ikke får sin vilje. I vuggestuen er han meget mere blid - der har han jo ikke noget valg... Vi har nok været lidt for eftergivende overfor ham, delvist på grund af den lange periode med dårlig søvn. Så er det jo nemmere at lade ham få sin vilje så vi kan få tingene til at køre. Men det er jo heller ikke den bedste taktik.
Jeg har læst din nye bog om børns søvn og følger rådene, men uden held.
Han sover ca 12 timer i døgnet. 20-06 om natten og ca. 2 timers middagslur. I weekenden tit lidt mere. Jeg har ikke fratrukket de timer han er vågen om natten, så reelt er det nok mindre end 12 timer ialt.
Kan du hjælpe os videre?
Hilsen Helle