Brev:
Lure om dagen - 10 mdr.
11. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Lure om dagen - 10 mdr.
Hej Helen,
Tusind tak for dine breve ang. mad til S. Det har beroliget mig rigtigt meget!
Nu melder der sig et nyt spørgsmål omkring hans dagslure. S. er nu 10½ måned. Som jeg skrev til dig for et par måneder siden, sover han rigtigt godt om dagen, men på den korte tid kan jeg mærke, at hans rytme ændrer sig. Han kan holde sig vågen længere tid ad gangen, 3½-4 timer. Han har dog kortet sin samlede søvn ned til ca. 2½-3 timer samlet.
Eksempelvis vågner han kl. 7, sover formiddagslur kl. 10.30-11.30 eller noge gange kl. 12, eftermiddagslur kl. 15 eller 15.30 og tager så en time eller mere. Vi får ham så TIDLIGST til at sove kl. 21. Han er blevet sværere at putte om dagen. Han mosler rundt, sparker med benene eller lægger helt stille og piller ved sin bamse. Det tager op mod 15-20 min. mod ca. 5 min. førhen. Han sover i sin barnevogn, som han altid har gjort om dagen.
Han kan godt gabe og gnide sig i øjnene i løbet af dagen uden dog at virke træt, så det er svært at bruge som rettesnor. Han er aldrig vrøvlet pga. træthed. Han sover godt om natten. Jeg ammer ham, inden jeg går i seng kl. 22, og så hører jeg ham ikke før hen på morgenen kl. 5.30 ca., hvor han får en sut og sover videre.
Tror du, at han allerede nu kan være parat til kun at sove én lur i løbet af dagen? I så fald, hvordan griber jeg det bedst an? Vil han kunne sove et længere stræk, hvis han kun sover én gang? Og hvad tid er bedst at lægge ham hen på?
Med venlig hilsen
Mette