Svar: Lure om dagen - 10 mdr.
11. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
De fleste børn kan først, når de er mellem 12-18 måneder nøjes med en lur dagligt, indtil da har de brug for en formiddagslur og en middagslur, det er ofte vigtigt for dem, med de små afbræk som lurene giver i løbet af dagen ... Men der er jo aldrig regler uden undtagelser og jeg har mødt enkelte børn, der i en alder af kun 10 måneder faktisk nogle dage trivedes bedre med en lidt længere middagslur ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 10 måneders alderen ikke sove mere end 2½ time samlet i løbet af dagen, det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 30-45 minutter om formiddagen og sover 1½-2 timer over middag og alt efter hvor sent middagsluren ligger vil barnet gå i seng kl. 20 eller måske kl. 21 ... Det er en alder, hvor tiden ikke skal soves væk, men hvor barnet ofte vil være meget vågen og helst følge med i alt hvad der sker.
Det kan godt være sådan i en periode og så ændre sig igen. Derfor tænker jeg, at I nogle dage skal lade jeres dreng sove formiddagslur, når han viser behov for dette, men andre dage skal lade ham springe over. Det vil sige de dage, hvor han tydeligvis ikke er træt nok til at falde i søvn, lader I ham være vågen og putter ham så kl. ca. 12, når han viser sig parat og lader ham så sove 2-3 timer ... Vi kan håbe på at luren vil blive lidt længere netop fordi han så er mere parat og som du selv skriver, vil han måske sove et længere stræk, hvis han kun sover én gang :)
Det kan også betyde at han bliver mere parat til at blive puttet om aftenen kl. ca 20, men hvis du oplever at han først er klar til at sove kl. 21, så er det okay - så putter du ham først der. Der er ingen idé i at bruge en time på at putte ham, så kan du ligeså godt vente på at tidspunktet er rigtigt, så I atter kommer ned på at kunne bruge 15 minutter på putning og han så derefter sover ...
Som sagt er der højst sandsynligt tale om en periode og det er nødvendigt at I lige nu er lidt fleksible omkring puttetidspunkter - både dag og aften.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske