Svar: Mad mad, og atter mad
11. oktober 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mie
Så længe din datter ikke har problemer med sit indtag af mad om dagen, så må du forsøge ikke at gøre for stort et nummer ud af, hvordan, hvad og hvor meget hun spiser om aftenen ... Hun lyder jo til at være en pige i god trivsel og som i løbet af dagen spiser rigtig fint, så at hun ikke spiser særlig meget aftensmad eller spiser meget selektivt, er okay.
Hun har naturligvis en alder, hvor hun er meget bevidst om hvad hendes opførsel gør ved jer og hvor hun også prøver grænser. At lukke munden, skubbe tallerkenen væk osv. giver med det samme en reaktion fra jer og hun bliver meget hurtigt centrum for middagsbordet. Det ved hun godt og det vil hun naturligvis gerne være. Derfor er det vigtigt at I forsøger at give hende madro og ikke taler om hvordan eller hvad hun spiser, men simpelthen lader hende spise uden særlig opmærksomhed eller interesse fra jeres side.
Det er naturligvis vigtigt at I spiser almindelig børnevenlig mad og det er meget fint at hun er glad for rugbrød. Hun må meget gerne få 1/2 skive rugbrød om aftenen sammen med den varme mad. Maden skal serveres adskilt og det vil være godt at give hende en tallerken opdelt i rum, så I kan ligge rugbrød i et rum, pastaskruer i et andet, kød i et tredje og grøntsager i et fjerde, - er der fem rum, kan hun få sovs i det, ellers kan hun få lidt sovs, dressing osv. i en lille skål ved siden af, netop fordi børn tit godt kan lide at "dyppe" :)
I skal også lade hende være med til at lave mad, hun kan sagtens dække bord, hun kan sagtens sætte skåle med mad på bordet og hun kan også sagtens være med til at tilberede maden, hun kan godt i en alder af 2½ år være med til at røre i frikadellefarsen, skære agurk ud, bage boller, lave pizza osv. og jo mere hun er med i forberedelserne, jo sjovere er det også at spise maden.
Det er også en god idé at servere rester af aftensmaden til frokost, for på den måde får hun jo alligevel noget af maden og så vil det også være en god idé at lade hende få lidt før I sætter jer til bords. Børn er ofte sultne når vi går igang med aftensmaden og det er vigtigt at udnytte dette, hvis I kan få lidt grøntsager eller lidt frikadelle eller lignende i hende inden, så behøver I ikke gå så meget op i at hun ved middagsbordet spiser mest pasta ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske