Svar: Mit barn vil ikke af med sutteflasken
11. oktober 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Line
Jeg vil foreslå jer at I sætter jer med jeres datter på skødet og læser en godnathistorie imens hun får sin flaske. Hun skal også have en puttebamse eller lignende hos sig.
Når hun har fået sin flaske og I har læst lidt, så skal hun over i sin seng. Her sidder I så lidt hos hende, læser historien færdig, synger måske en lille sang, putter hende med bamsen, holder hende i hånden eller lignende, så hun er helt tryg ved at skulle sove.
Når I har kørt dette ritual i 1-2 uger, så skal I om dagen fjerne flasken. I skal vise hende at flaskesutterne er gamle, mørnede og i stykker, de dur ikke mere og de skal smides ud. I skal lade hende være med til at smide dem ud.
Når I om aftenen skal putte hende, så vil hun naturligt bede om sin flaske og I skal så minde hende om, at den ikke dur mere, flaskesutterne har I smidt ud. I kan vise hende flasken uden flaskesutter, så hun kan se at den ikke dur og så tilbyder I hende en kop med mælk, hvis hun vil have den, vil hun ikke, så er det helt fint.
Og så sætter I jer igen med hende på skødet som I plejer, læser en historie, hun har sin bamse, sidder med dynen om sig osv. så det er fuldstændig ligeså hyggeligt som det plejer at være, men flasken er der ikke mere. Så kommer hun over i sin seng, I er der, synger for hende, holder hende i hånden - hvad hun nu har behov for.
Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske