Svar: Forvirret om madindtag
11. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Børn er forskellige og nogle børn spiser mere end andre børn ... Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg, at det umiddelbart ville være rigtig godt, hvis du kunne få din dreng til at spise lidt mere varieret og måske få et ekstra mellemmåltid f.eks. om formiddagen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen kl 7.15-7.30 Havregrød, bananmos, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur kl ca 10 som nu
Frokost 12: Rugbrød med fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. Suppleres også med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand eller mælk af kop.
Eftermiddag 14: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle, vand af kop.
Eftermiddagslur kl. ca 15 som nu
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad med bid og også stadig moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker, vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 20
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se er den største forskel på din og min plan, at jeg synes din dreng skal have mere fisk, kød, grøntsager til frokost og at han skal have lidt mellemmåltider bestående af frugt, brød og måske lidt surmælksprodukt ...
Det er vigtigt at han får mindst 400ml mme dagligt, får han ikke dette, så bør du give ham jerntilskud. Da han drikker en del mælk af kop, vil det være helt okay at han kun får 2 flasker dagligt = 400ml, til at dække hans behov. Du bør fortsat lave hans grød om morgenen med mælk (mme eller sødmælk) så han på den måde får ekstra energiberiget mad, da hans vægt i er gået i stå og du bekymrer dig herom, er det vigtigt lige at sige, at han stadig har brug for mælk og fedtstof for at vokse og trives. Og derudover jo så også kød og fisk - og dette helst to gange dagligt :)
Håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske