Svar: Jern og D-vitamin
11. oktober 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Nina
Sundhedsstyrelsen har den 27. maj 2010 udsendt nye retningslinjer vedr. D-vitamin til børn.
Det anbefales at alle børn 0-2 år får 10 mikrogram (400IE) D-vitamin dagligt. Dette gives til de mindste børn som dråber.
Børn kan fra ca. 1½ års alderen tilbydes en multitablet dagligt, som indeholder 10 mikrogram D-vitamin. Den vil dække barnets behov og barnet behøver ikke også at få d-dråber. En multitablet gives normalt tidligst fra 1½ års alderen på grund af risikoen for fejlsynkning.
Den øvre sikre grænse for dagligt indtag er fastsat til 25 mikrogram for børn op til 10 år. Højere doser kan tolereres i kortere tid, hvis det anbefales af lægen med henblik på D-vitaminmangel.
Så din datter skal altså nu fortsætte med D-vitamin til hun er 1 år og hun bør få det enten som dråber dagligt, eller hun kan få det via en multivitamintablet. Den bør knuses da hun ikke er ældre og kan gives i lidt frugtmos, - på den måde kan du sikre dig at hun får spist den hele ...
Jerntilskud anbefales til børn er 1 år og behovet for jern sikres herefter via hendes indtag af mad. Da vi ikke selv kan danne jern, er vi nødt til at få det gennem kosten. Ikke alle fødevarer indeholder lige meget jern. Kød, fisk og skaldyr indeholder meget jern i en form, som let optages. Men jern findes også i grøntsager og fuldkornsprodukter. Hvis din datter ikke spiser særlig meget kød, skal du være ekstra opmærksom på hendes behov for jern og det vil her være ganske udmærket netop at supplere med en multivitamintablet dagligt, så hun får lidt ekstra den vej igennem.
Jern findes især i kød og der er mest i okse, kalv, and, struds og vildt og mindre i lyst fjerkræ, som kylling og kalkun. Der er også meget jern i indmad, - lever og hjerter (f.eks. i leverpostej).
Skaldyr og fisk er også en vigtig kilde til jern og derudover brød og andre kornprodukter, der er grove, langtidshævede eller lavet på surdej (eksempelvis rugbrød). Bager du selv, skal du lægge kerner og hvedeklid i blød i nogle timer, og du kan tilsætte f.eks. sesamfrø, der også indeholder jern.
Tørret frugt som rosiner, svesker, dadler og også figner indeholder jern og også nødder og mandler er jernholdige. Her skal du være opmærksom på at tørret frugt også kan indeholde store mængder sukker og dermed ikke er så godt for tænderne og at nødder kan være farlige, fordi de kan sætte sig fast i halsen. Men lidt mysli (knuste nødder og kerner) på et surmælksprodukt kan hun godt få.
Bønner og linser er også et godt supplement og det må hun også gerne få :)
C-vitamin fremmer optagelsen af jern og derfor kan du med fordel give hende en multivitaminpille sammen med frugtmos. Hvorimod hun ikke bør få mælk sammen med sin vitaminpille, da mælk hæmmer optagelsen af jern.
Så din datter skal altså fortsat have d-dråber eller alternativt sikres sit behov for vitaminer af en multivitaminpille og jerntilskuddet bør sikres via kosten eller også via den daglige vitaminpille.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske