Svar: Lysvågne perioder om natten
12. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Kære trætte mor
Sygdom spiller naturligt ind og kan ødelægge alle tidligere gode søvnvaner og rutiner ... Og når jeres datter har haft en periode med snot, host og opvågninger om natten, fordi hendes slimhinder har været generet, ja så kan det sagtens sidde i kroppen og gøre at hun stadig vågner, selvom hun er ved at være rask ...
Du skal passe meget på med at tage hende op og sidde og lege med hende i stuen. Det kan meget hurtigt blive til en dårlig vane og det er vigtigt at holde fast i, at om natten sover vi, lyset er slukket og der er ingen aktiviteter. Jo mere du står op, leger og laver ting om natten, jo mere vil hun fortsætte dette mønster. Det handler om at du får påvirket hendes indre ur til netop at skulle være vågen midt om natten, hvis du tager hende op og leger og i stedet skal hendes indre ur indstilles til at sove om natten og være vågen og lege om dagen.
Du er derfor nødt til at forholde dig i ro om natten, enten lade hende tumle rundt og selv falde i søvn igen, eller også lade hende komme ind til jer, så hun kan se at I sover og dermed bliver træt af at lave hopla og i stedet lægger sig ned og sover videre igen ....
Og så skal du naturligvis også medtænke rytmen om dagen, for jo mere hun sover om dagen, jo mindre vil hun sove om natten. Det er naturligt, at hvis hun har været vågen om natten, så sover hun måske lidt længere om morgenen eller tager en længere middagslur og det er også okay en dag eller to. Men hvis det bliver vanen, hvis det bliver hendes rutine, så går det ikke. Derfor er du nødt til at vække hende om morgenen, så I kommer op til fast tidspunkt og får startet dagen passende uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom du skal sørge for at hun om dagen ikke sover dagen væk, at hun får sin lure og få dækket sit dagsbehov for søvn, men ikke mere end det - netop fordi hun skal sove om natten i stedet ...
De fleste børn vil i din datters alder stadig sove to lure dagligt, ofte en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på 1½-2 timer og mere bør hun ikke sove om dagen, hvis hun skal sove hele natten f.eks. fra kl. ca 20 til 07 ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske