Svar: Søvn og lillebror
12. oktober 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære trætte, men lykkelige familie
Det er vigtigt at I finder balancen mellem at lade jeres datter føle sig velkommen og ikke sendt ud af værelset, fordi lillebror er kommet til og samtidig også får skabt mere faste rutiner, som I alle kan leve med - for naturligvis kan I ikke ligge 4 mennesker i en dobbeltseng ...
Du nævner selv madrassen på gulvet og det ville være oplagt at forsøge med en sådan. Det ville jo give mere plads i dobbeltsengen og det ville gøre at hun stadig kunne komme ind til jer, når hun vågnede af en drøm om natten og havde behov for jeres nærhed. Det er også lettere at komme fra en madras på gulvet og tilbage til egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far og tilbage ..
En anden mulighed er at I følger hende tilbage i seng igen, når hun kommer ind til jer. Det skal foregå på en kærlig og rolig måde og hun skal føle sig tryg og okay med det. Derfor kan det være nødvendigt, at du lægger dig sammen med hende i hendes seng og putter med hende der, så hun får nærheden, trygheden osv. som hun søger, men samtidig lærer at sove videre i sin egen seng.
Har hun fået en stor og åben seng? Ellers vil det være oplagt at hun får dette nu og netop gøre en dyd ud af "storesøster-seng" og "storesøster-værelse" så det er noget særligt at sove på eget værelse og i egen seng. I en står åben seng, vil der også være plads til dig en overgang og når hun så sover, så kan du liste ind til dig selv igen og hun lærer på den måde at sove hele natten i egen seng på eget værelse.
Vær også ærlig overfor hende, "Jeg synes også det er hyggeligt at putte med dig, så derfor ligger jeg hos dig her i din seng", "Vi sover bedst alle sammen sådan", "Når lillebror bliver større skal han også sove i sin egen seng på sit værelse", "når du vågner om morgenen, må du altid gerne komme ind og putte, det er dejligt" og lignende, så hun hører hvad det er I tænker og hvordan I har det, stadig med anerkendelse af hende og hendes behov for tryghed og nærhed.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske