Svar: Svårt att somna i egen säng
12. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Når børn er 18-20 måneder gamle (nogle lidt før, andre lidt senere) så begynder de at få lidt farefornemmelse. De begynder at opleve verden større og mere farlig end tidligere og ofte ser man at børn netop i denne alder, kan vægre sig mod at blive lagt i seng, ligesom de også kan vågne om natten, græde ulykkeligt og næsten virke til at have mareridt.
Det handler om den udvikling de lige nu går igennem, din dreng kan gå og løbe nu, han klatrer op, finder ud af at han her højt oppe og ikke selv kan komme ned. Han falder og slår hul på knæet, det bløder måske ... Han oplever også mere modstand fra omverdenen - fra dig, fordi du nogle gange holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen eller fordi du siger mere "nej!" hele dagen igennem, - han får lige nu flere nej'er end han tidligere har fået.
Han møder også modstand fra andre børn, de skubber, tager ting ud af hånden på ham, river ham i håret, nogle børn bider sågar hinanden i denne alder og alt sammen påvirker det ham og hans oplevelse af verden. Pludselig er alt ikke så trygt og dejligt, som han troede, verden er stor og kan være svær at færdes i.
Der er altså en periode lige nu, hvor børn ofte har svært ved at sove og ofte også vågner og græder om natten. Han har brug for mere fysisk kontakt og nærhed for at sove lige nu og virker sandsynligvis også lidt mere pylret i løbet af dagen. Han vil helst være på arm, klynger sig måske til dine ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som han tidligere har haft.
Det er vigtigt at give ham den nærhed han beder om og hjælpe ham til at sove netop ved at være hos ham, berolige ham, holde ham i hånden, kærtegne ham. Det vil være fint at sidde hos ham om aftenen, bruge 10-15 minutter på at læse en godnathistorie, synge lidt for ham og bare være der, så han falder helt trygt i søvn og så ændrer det sig normalt igen, stille og roligt. Men lige nu har han brug for den ekstra nærhed og fysiske kontakt og det er meget fint, at du lytter til dette.
På samme måde er det helt okay, at du lægger dig med ham i sengen om natten, når han vågner og græder. Giv ham den nærhed og tryghed han har behov for lige nu :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt forklaring på hvad der sker hos jer, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske