Svar: Vågner og er utrøstelig om natten - 12 mdr.
13. oktober 2010
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng drømmer rigtig meget om natten og også har lidt voldsomme drømme, der vækker ham og gør at han skriger .. Det handler sandsynligvis om at han i dagligdagen skal være i dagpleje, være adskilt fra jer og stadig er så lille at han rent faktisk ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer.
Det lyder for mig som om at jeres dreng drømmer om adskillelse og derfor vågner op og er ked af det, men det lyder også som om at han forholdsvist hurtigt kan beroliges igen og hjælpes videre i søvnen.
I skal naturligvis overveje om han kan have ondt i ørerne og derfor vågne, men umiddelbart er min tanke altså at han vågner af drømme og at det er noget udviklingsmæssigt som spiller ind og dermed også en fase I skal igennem.
Mit bedste råd er derfor at I bibeholder nuværende putteritual som fungerer godt og så må I berolige ham, betrygge ham, når han vågner om natten, give ham lidt at drikke, hvis han er vågen nok til at tage imod det - prøve at putte ham igen og få ham videre i søvnen på bedste vis og hvis han så er så tryghedssøgende at han må over i jeres seng, så må det være sådan. Når pladsen bliver for trang, kan du evt. putte ham tilbage i egen seng, hvor han så kan sove videre.
Det lyder som en periode ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske