Brev:
Efterlyses: god ide til daglig rytme for pige på 6 mdr.
13. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Efterlyses: god ide til daglig rytme for pige på 6 mdr.
Hej Helen
Håber, du vil hjælpe denne gang. Det drejer sig om vores datter, der nu nærmer sig ½ år. Jeg kunne godt tænke mig at få en ca plan for dagen, da jeg synes, at tiderne svinger lidt.
Da hun var 3½ mdr, startede hun med at sove 8 timer i træk om natten uden mad, men efter vores sommerferie gik det stille og roligt tilbage. Hun har stadig "gode" nætter, men der er også mange nætter, hvor hun vågner hveranden time. Det er kun brystet, der kan få hende til at falde til ro, men tænker også, at det netop er brystet, vi skal væk fra. Måske vågner hun endda kun for at få brystet..
Hun bliver puttet kl. 19:30-20:00 og står op ved 7-8 tiden afhængig af, hvor meget hun har sovet om natten (er det for lang en nattesøvn?). Hun sover sjældent mere end 25 minutter ad gangen om dagen fordelt på 2-4 lure, så tænker også, at hun er overtræt, når hun skal i seng, men puttes hun før, er hun frisk kl. 23:00.
Hun får 3 måltider almindelig mad i døgnet, evt desuden frugtmos samt amning tidlig morgen, inden formiddagsluren, inden eftermiddagsluren, sidst på eftermiddagen (inden en evt. lur), inden hun skal i seng, og så i løbet af aftenen/natten afhængig af, hvor mange gange hun vågner (hun tager hverken sut eller flaske trods flere måneders intensiv kamp).
Har planer om at starte på havregrød/3-kornsgrød, øllebrød og kød i mosen, når hun bliver ½ år i håb om, at det måske kan mætte lidt mere og give lidt mere søvn. Nu får hun ris-, majs- eller hirsegrød med frugtmos i samt kartoffelmos med diverse grøntsager i. Desuden vand af kop.
Tidligere har det været sådan, at inden godnattid har jeg siddet og ammet hende, og så har jeg lagt hende i sin vugge med sin nusseklud (hun bruger ikke sut), mens hun endnu var vågen, og så er hun selv faldet i søvn i løbet af 2-15 minutter, men nu vil hun kun ammes i søvn og er meget ulykkelig, når hun bliver lagt, hvis hun er alt for vågen. Igen sover hun kun 25 minutter, før hun er vågen første gang, og det slår stort set aldrig fejl.
Håber, du vil sende mig en god idé til den daglige rytme med tid og idé til mad, tidspunkt for søvn og hvor længe hun burde sove osv og måske nogle gode råd til at falde i søvn selv.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mor