Svar: Efterlyses: god ide til daglig rytme for pige på 6 mdr.
13. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
De fleste børn vil i 6 måneders alderen sove en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og vil sove en længere middagslur på måske 2-2½ time - ofte vil den sidste powernap nu springes over og barnet sover således kun to lure dagligt.
Det er sandsynligt at din datter vil begynde at sove anderledes i takt med at hun begynder at få mere mættende grød og mos og også begynder med kød og fisk i sin mos. Men derudover vil det også være rigtig godt, hvis du kunne prøve at strække hendes vågne perioder lidt så I kommer væk fra at hun powernapper 4 gange dagligt. Det vil altså være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at hun fik længere vågne og aktive perioder og derefter også sov et lidt længere stræk.
Når hun gaber, er det ikke nødvendigvis fordi hun er træt, men kan godt være udtryk for at hun keder sig. Prøv derfor om du om formiddagen og inden middagsluren kan aktivere hende lidt mere. Læg evt. et bad ind i løbet af dagen, netop fordi det kan være med til at holde hende lidt ekstra igang og samtidig virker badet også efter lidt tid søvndyssende og kan gøre at hun derefter sover bedre ...
En dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl ca 10 og sover her måske 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her dagens lange lur, gerne 2-2½ time
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også ofte om eftermiddagen.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan to lure dagligt - hvis din datter slet ikke kan sove på denne måde, så må hun naturligvis have sine 3 lure - det er helt okay - man skal jo ikke putte børn i kasser :)
Du fortæller at hun i en alder af 3½ måned kunne sove 8 timer om natten uden mælk - det lyder rigtig fint og det skal man altid nyde ... for det er ikke hvad du kan forvente med den alder din datter har nu, heller ikke selvom hun har kunne før :)
Det er sådan, at netop når hun begynder med skemad og spiser mere og mere fast føde i løbet af dagen, så vil hun naturligt være nødt til at indtage en stor del af sit væskebehov uden for dette tidsrum. Og hendes væskebehov er stort, faktisk vil hun sandsynligvis have brug for mellem 800-1000ml mælk fra dig i løbet af et døgn og det er simpelthen umuligt for hende at få dette behov dækket, hvis ikke hun ammes aften, sen aften og tidlig morgen, samt i løbet af dagen.
Så når du skriver "måske vågner hun kun for at få brystet" så er det rigtigt - men det skal ses som et reelt behov :)
At sove igennem i denne alder er at kunne sove ca 6 timer uden mælk og det I skal arbejde hen imod er, at din datter kan få bryst omkring midnat og herefter sove uden bryst til næste morgen tidlig. Det kan være nødvendigt at du i en periode tilbyer hende brystet om natten, men gør det kortvarigt og træk så brystet til dig og erstat med noget andet. Hun beder i starten om brystet igen, så får hun det, men igen kun beroligelse, så trækker du det til dig og forsøger at berolige hende uden. På den måde kan du lære hende at sove uden at behøve mælk :)
Prøv også når du putter hende at få hende fra din favn og ned hvor hun skal sove, før hun falder i dyb søvn. Det vil være rigtig godt, hvis hun lige når at registrere hvor hun lægges til at sove og at hun falder i søvn uden at have brystet i munden :)
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", hvor du kan læse om hvordan man netop får barnet fra brystet om natten i 6 måneders alderen :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske