Svar: Hydrolyseret hvedeprotein
13. oktober 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære mor til tre
Jeg følger Fødevarestyrelsens retningslinier og de siger, at hydrolyseret hvedeprotein er en lovlig ingrediens, som skal fremgå af mærkningen af produkterne.
Derfor har de indskærpet, at hydrolyseret hvedeprotein skal fremgå særskilt af mærkningen på produkter, og at det ikke er tilstrækkeligt, at der for eksempel blot står 'hvede' eller 'palmeolie' på indholdsdeklarationen.
Hydrolyseret hvedeprotein er et fedtpulver, der har vist sig at være allergifremkaldende hos personer, som normalt godt kan tåle hvedeprodukter. Fødevarestyrelsen deltager i 2011 i en fælles nordisk kontrolkampagne, hvor man vil se på hvordan man mærker produkter som kan indeholde allergener og herunder også se på, hvordan man anvender mærkning som "kan indeholde spor af".
Det er af stor betydning for allergikere, men når man ikke har allergiske problemer, er der ikke grund til bekymring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske