Svar: Madpakke kontra aftensmad
13. oktober 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære drengenes mor
Der er ikke noget i vejen for at dine børn spiser mere grøntsager, brød og også gerne lidt kød og fisk sidst på eftermiddagen - end de spiser om aftenen. Det vigtigste er at de spiser varieret og får deres behov dækket.
Faktisk vil mange børn netop være sultne, når de kommer hjem efter en lang dag i institutionen og det er en rigtig god idé, netop at udnytte dette tidspunkt til at få lidt sundt i barnet og tale om dagen der er gået.
Når man først når til aftensmaden, så er børnene naturligt trætte, det kan være svært at overskue aftensmaden og indtaget er naturligt minimalt. Derfor er det ganske udmærket at barnet har fået lidt sundt om eftermiddagen og er der spist lidt grøntsager og fisk der, så betyder det ikke så meget, at det mest er pastaen der glider ned under aftensmaden :)
I skal naturligvis sikre jer, at madpakkerne har været i køleskab i løbet af dagen - hvis madpakkerne har ligge i en taske, så er det ikke nogen god idé at bruge resterne, så har de brug for frisk smurt mad ...
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske