Svar: Ændret søvnmønster - 23 mdr.
13. oktober 2010
Alder:
23 mdr.
Hej med jer
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har ekstra meget behov for jeres tryghed og nærhed i øjeblikket og det hænger sandsynligvis både sammen med hendes alder og udvikling, men også med det faktum at hun har været syg og har sovet mellem jer - helt fint, det ville jeg også have gjort ...
Når børn klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre de voksne i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at barnet vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor er min helt klare holdning at I lige nu skal lade jeres datter sidde hos jer på skødet, I skal læse lidt for hende, synge en sang eller lignende og I skal opholde jer på værelset ved hendes seng, hvor hun skal sove.
Lige nu er det altså fint at hun finder trygheden og roen hos jer og når I mærker at hun stille og roligt er tryg nok og atter parat, så putter I hende i hendes seng. Her skal I så synge samme sang, læse historie for hende osv. som I plejer - ritualet skal i princippet ligne det I plejer at gøre, eneste forskel er at hun ikke er ligeså længe i jeres favn som nu, men stille og roligt lærer at falde i søvn i sin seng og dermed på sigt også kan puttes direkte i sengen, som I har gjort før.
Det handler altså meget om at få hende gjort fuldstændig tryg ved situationen, ved sit værelse, ved sin seng og ved i det hele taget at skulle overgive sig til søvnen.
I takt med at hun atter lærer at falde i søvn i sin seng, vil I naturligt også bedre kunne sove igennem om natten. Så længe hun falder i søvn i jeres favn, vil hun naturligt om natten søge jer igen, søge tilbage til favnen, det trygge, det nære, for at kunne sove videre. Så på sigt hjælper nye putteritualer altså også på nattesøvnen, men I er nødt til at gøre det i etaper, for lige nu er hun inde i en periode, hvor hun klynger sig og det er vigtigt at I lytter til og anerkender dette ekstra behov for tryghed og nærhed :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske