Svar: Urolig om natten - 6 mdr.
13. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Det er vigtigt at finde balancen mellem at sikre din dreng grød og mos nok i løbet af dagen og samtidig sikre ham indtag af mælk. Det er nemlig vigtigt at han får begge dele, hvis han skal kunne undvære mælk midt nat ...
Derfor er det bedre for ham at spise f.eks. 3/4-1 dl. grød eller mos 3 gange dagligt, sammen med vand af kop og flaske inden han skal sove, end det er at give ham f.eks. 1½ dl. skemad og han så afviser flasken, fordi skemaden fylder for meget. Hans behov for mælk er stadig meget stort og han vil sandsynligvis have brug for mellem 800-1000ml ... Hvis dette ikke dækkes om dagen, søger han det naturligt om natten.
Dertil kommer at han naturligt stadig har brug for mælk aften, sen aften og tidlig morgen, samt i løbet af dagen og at det netop er flasken midt om natten I nu skal prøve at springe over.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, vand af kop. Han er for lille til at kunne spise sig mæt i rugbrødshapsere, han må gerne få dem at gumle på, hvis han er glad for det, men han bør få mos ved siden af - det kan være mos fra glas eller hjemmelavet mos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, og tilbydes evt. også her en flaske
Powernappen kan ofte springes over, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove uden mælk midt nat.
Som du kan se af denne plan, så får han konsekvent skemad, når han vågner af en lur, vand af kop samme med sin mad, for at sikre ham væske og derudover fast en flaske inden han skal sove næste lur. Der går altid lidt tid mellem skemad og tilbud om flaske, netop for at give bedre plads til begge dele i løbet af dagen.
Han behøver ikke få store mængder mælk i sin flaske i løbet af dagen, lidt har også ret og tæller med i det samlede mælkeregnskab, så det er et spørgsmål om også at finde balancen mellem at give ham mælk nok og også sikre plads nok til den egentlige mad.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen vil hjælpe dig lidt videre og give lidt idé om, hvad behovet er lige nu. Som du selv har tænkt på, så er der ganske givet en sammenhæng mellem hans indtag af både mad og mælk, hans rytme osv. om dagen og så hans søvn om natten.
Derudover spiller udviklingen naturligvis også ind og det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover uroligt, klynker om natten, smågræder og virker søgende. Børn i denne alder vil ofte også få sig lagt i stillinger de ikke mestrer at komme væk fra, og vil naturligt have brug for hjælp til at komme videre i søvnen, blive puttet med dynen igen, blive lagt bedre til rette osv. Det er en fase og hører alder og udvikling til :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske