Svar: Mad mad mad og atter mad
13. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære frustrerede mor
Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode spisevaner og et eller andet sted er du nødt til at se tiden lidt an og se om ikke appetitten kommer tilbage ...
Men når det er sagt, så vil det dog være en rigtig god idé at du også prøver at motivere Frederik til at spise, ved at tilbyde ham mere og mere mad, som han kan spise selv og her mad der er så varieret som muligt. Det skal appellere til ham i både farver, smag og i form, så jo mere variation jo bedre :)
Det betyder at han fortsat gerne må få grød morgen og inden sengetid, og han har også brug for grøntsagsmos, for stadig at blive mæt nok. Men han skal have masser af mad i stykker og om formiddagen vil det være rigtig fint med en bolle og lidt frisk frugt, ligesom han til frokost skal tilbydes grøntsager, kød og fisk.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte ærter, majs, gulerod, en kartoffelbåd, stykker af frikadelle, fiskefilet (evt. med lidt remoulade på), ½ hårdkogt æg, lidt rejer, godt kogte pastaskruer eller lignende. Vand af kop.
Skal han suppleres med noget bør det være grøntsagsmos, det kan være mos fra glas, hvis det skal være let og praktisk.
Flaske og puttes til middagslur ca kl ca 14 som nu
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter - må gerne få lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller, farsbrød, laks, fiskefilet osv. Mad der tager udgangspunkt i den mad i andre spiser. Igen skal der være mad i stykker og moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Så mit forslag er altså at du lader din dreng komme sig igen efter sin voldsomme forkølelse og at du så begynder at give ham mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Mad han selv kan spise og som udfordrer ham både i farver, smag og form :)
Fortsat god bedring og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske