Brev:
Søvnproblemer 18 mdr - hvor længe?
14. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Søvnproblemer 18 mdr - hvor længe?
Kære Helen
Endnu et spørgsmål fra mig om vores datter søvn :)
Hun er nu 18 mdr og har I en periode sovet godt om natten med ingen eller enkelte opvågninger hvor hun bare skulle puttes og straks sov videre. Vågner stadig meget tidligt men nu er den indimellem 5.30 el 5.45 og det kan (må!) vi leve med.
Den seneste uge er hun begyndt at vågne om natten og være vågen i op til halvanden time hvor hun er ked af det og urolig og ikke vil slippe mig.
At lægge hende plejer ikke at være noget problem men i aften blev hun fuldstændig ulykkelig og klamrede sig til mig og græd og min mand og jeg måtte hjælpes ad for at få hende beroliget og hun faldt til sidst i søvn mens jeg nussede hende i nakken.
Nu er der gået halvanden time og hun har netop været vågen og måtte igen nusses i søvn.
Jeg har selvfølgelig læst flere af dine andre svar og kan se, at det er ret almindeligt i denne alder og at det nok drejer sig om hendes bevidsthed om en farlig verden og tanker og oplevelser der skal bearbejdes.
Og vi vil selvfølgelig være der for hende og give hende tryghed og fysisk kontakt så vi hjælper hende igennem en tid der er svær for hende.
Men - hvor længe kan vi forvente at det varer? For det er også en svær tid for to trætte forældre.
Mange hilsner
Ida