Svar: Søvnproblemer 18 mdr - hvor længe?
14. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Ida
Som du har læst her på siden, så skyldes den natlige uro omkring 1½ års alderen ofte en spirende farefornemmelse hos barnet.
Det handler om at hun begynder at opleve mere modstand i hverdagen, får flere "nej'er" i løbet af dagen, bliver holdt fast, fordi der er ting hun ikke må - f.eks. ikke løbe ud på vejen. Også andre børn giver modstand, de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider, river i hår og alt hvad hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes i drømme, når hun sover. Derfor vil børn omkring 1½ års alderen godt kunne have en periode, hvor de vægrer sig mod at skulle sove om aftenen og hvor de tydeligt virker mere tryghedssøgende. Ligesom de kan vågne om natten, græde højt og ulykkeligt, nogle sætter sig næsten op med skrig og kan virke til at have mareridt lignende drømme. Alt sammen fordi verden pludselig er stor og farlig og giver dem en masse nye ting at bearbejde :)
Denne periode varer normalt 1-2 måneder, så falder der ofte lidt ro på igen :)
Det man skal være opmærksom på er naturligvis at give barnet den tryghed, ro og nærhed som barnet har behov for, - men man skal også huske at barnet jo nu bliver mere og mere bevidst og man skal derfor også overveje om man kommer til at give barnet nogle vaner, som er svære at komme væk fra ... Tager man f.eks. barnet ind i smørhullet mellem forældrene om aftenen og lader barnet falde i søvn der, fordi det er trygt og godt, så skal man være bevidst om, at det kan blive svært at lære barnet at falde i søvn i egen seng igen bagefter :) Ikke at man ikke må ty til den løsning, det er helt fint, men man skal bare være bevidst om, hvad man gør :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske