Svar: Spørgsmål om mavekneb, hofteskred, tænder og søvn
15. juli 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Birgitte
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt at være mor, der sker sandenlig også meget med din lille dreng i øjeblikket.
Angående afføring. Har I prøvet med laktulose. Laktulosen blødgør afføringen, så den nemmere kommer igennem systemet og ud. Det kunne måske hjælpe. Nogle gange hjælper det også med et lunt omslag på maven, pas dog på at han ikke bliver overophedet. Ellers lyder det som om I forsøger alt og tiden må arbejde for jer.
Angående hofteskred, så er det helt rigtigt at lægge din dreng i skinne. Det er ikke synd, selvom det er 'besværligt' i starten, men han vænner sig meget hurtigt til det. Hvis han ikke bliver lagt i skinne vil han få mange problemer fremover og sandsynligvis vil en hofteoperation blive nødvendig,- og det er synd.
Med hensyn til tænder, så er det utroligt tidligt at få tænder, men det er der nogle børn der får. Enkelte børn bliver også født med en tand. Nogle børn har smerter, får lidt feber og måske lidt knopper i forbindelse med tandfrembrud og andre får bare deres tænder uden at reagerer synderligt på dette. Hvis han får smerter vil disse være værst i perioden, hvor tanden bryder frem gennem tandkødet. Der kan gå lang tid, fra man fornemmer at der er noget på vej til den endelig bryder igennem. Lang tid er 1-2 mdr.
Vedr. søvn, så hænger den hyppige amning om natten måske sammen med at han har appetitspring og det enenste rige der er at gøre er at lægge ham til. Forsøg nu også at holde ham til brystet i løbet af dagen, så han ikke tager størtedelsen af sit behov om natten. I har begge brug for en sammenhængende nattesøvn, men en sammenhængende søvn er også ca 4 timer, med den alder han har. Du kan ikke forvente at han sover ret meget mere, selv om nogen børn gør.
Når du putter ham om aftenen, så prøv at lægge ham til igen inden du selv går i seng. Det gør ikke noget at han sover på dedtte tidspunkt, han kan spise i søvne. At lægge ham til en ekstra gang der, gør at du får fyldt ham lidt ekstra op, så når du selv går i seng, så sover han måske lige en time eller to mere end han ellers ville have gjort og det har I begge brug for.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske