Svar: Skift til eget værelse
26. oktober 2010
Alder:
2 år
Kære Pigens mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter er tryg og glad for sin tremmeseng og har det godt med at sove i den. Derfor vil jeg foreslå at I flytter tremmesengen på hendes værelse og ikke på nuværende tidspunkt udskifter til anden og åben seng. En større og åben seng kan hun få om ½-1 år, efter behov, men ikke lige nu :)
I skal bibeholde samme rutiner og putteritual som I allerede har, så alt i princippet er det samme og trygge som hun kender. Eneste forskel er, at sengen står i et nyt værelse. Men sengen, dynen, tøjdyret, sutten osv. er præcist som det plejer at være.
I første omgang skal du derfor også blive hos hende, som du plejer, men stille og roligt vil du sandsynligvis godt kunne begynde at gå lidt til og fra efter behov. Jeg synes dog det er bedst at vente med at gå fra hende, til hun har lært at sove i værelset og føler sig helt tryg ved dette.
Det vil være rigtig godt at døren til værelset står åben, så hun kan høre at I er der, når I begynder at gå lidt fra hende om aftenen. Det er vigtigt at hun ikke føler at hun er helt alene og at I er forsvundet. Du skal også være opmærksom på at børn ofte i 2-3 års alderen kan begynde at blive lidt bange for mørke og derfor vil have brug for lidt dæmpet belysning om natten. Men ellers er det meget fint, at hun lærer at sove på eget værelse nu :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske