Svar: Amning - hyppighed
26. oktober 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Lone
Det er helt normalt at du med den alder, din dreng har nu, oplever at han søger brystet hyppigt. Det er fordi han er så stor, at han har brug for at få din mælkeproduktion sat op og netop ved at lægge ham hyppigere til, så stiger din mælkemængde.
Det betyder at det faktisk giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det er vigtigt at du lader ham komme til brystet, som han viser behov for. Det vil ofte være sådan, at han efter 1½-2 døgn har øget mælkemængden og begynder at spise med lidt længere mellemrum igen, fordi han netop får mere hver gang, fordi mængden er sat op :)
Det er helt normalt at han kan have brug for 6-8 amninger i døgnet og at han i de dage, hvor produktionen skal øges, vil kunne amme 10 gange på et døgn. Dertil kommer, at han også vil søge brystet fordi han nogle gange er tørstig.
Det er sådan at mælken består af flere dele og den første del er meget vandholdig. Den virker tørstslukkende. Den næste del er hans egentlige mad og den sidste del er den tykke fløde, som mætter ham og som giver ham elastikker på arme og ben :) Det betyder at børn der bliver ammet naturligt vil melde sig og die kortvarigt på brystet en gang imellem, for at få slukket deres tørst. Det er altså ikke hygge, men et reelt behov for at få lidt væske, der gør at han en gang imellem melder sig og kun dier i få minutter.
Andre gange skal han så have et helt brystmåltid og skal spise brystet i bund, så han får både mad og fløde med ud :)
Det er generelt en god idé at amme på et bryst af gangen, fordi du derved sikrer at han får "tømt" brystet godt nok og får alle dele af mælken med ud. Det er altså vigtigt at amme færdigt på et bryst og ikke give lidt på det ene bryst og lidt på det andet, men få ham til at spise i bund fra en side, før du skifter side.
Det kan dog være en rigtig god idé at køre en rytme, hvor du ammer ham fra et bryst, lader ham spise rigtig godt og effektivt der. Herefter skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen og så tilbyder du ham modsatte bryst. Ofte vil han så her die kortvarigt, lige tage toppen og få slukket tørsten og herefter vil han så kunne blive puttet til en lur. Næste gang han ammes, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise i bund der, skifter ham, tilbyder modsatte bryst og putter ham ...
Nogle gange vil han tydeligt have fået nok af kun den ene side og vil ikke die mere og det er fint. Andre gange vil han som sagt tage toppen og atter andre gange, vil han være meget sulten og spise rigtig godt fra begge sider og det skal han også have lov til :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske