Brev:
Søvn og vågner tidligt
26. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Søvn og vågner tidligt
Hej Helen
Jeg har lige læst dit svar på spørgsmålet: vågner ALT for tidligt fra den 20 oktober.
Vi har en dreng på 14 måneder og har samme problem.
Den dagsrutine du beskriver i dit svar har vores søn men vågner dog stadig kl 5 eller lidt før. Det eneste vi kan ændre i forhold til dit råd er at give ham morgenmad en time senere altså kl 7 istedet for 6. Kan det virkelig være nok til at han vil sove længere om morgenen?
Det skal dog lige tilføjes at vore søn er ørebarn og har haft kronisk mellemørebetændelse de sidste par måneder og har jo derfor også sovet dårligt. Han har så lige fået lagt dræn som vi så troede ville få ham til at sove længere, men det gjorde det ikke.
Vi prøver i øjeblikket at tage ham ind i vores seng kl 5 for at se om han vil sove videre men han ligger og mosler lidt i 20 min men falder ikke i søvn igen.
Skal vi prøve at fortsætte med det?
Når han vågner kl 5 har han her på det sidste tydeligt vist at han ikke var færdig med at sove, så når kl er ca 7 går vi en tur med ham og så tager han en lille morgen lur på 30 min. andre dage sover han en formiddagslur i vuggestuen og andre dage sover han kun 1 middagslur. Vi synes dog helt sikkert at han trives bedst med en lang lur på 3 timer midt på dagen men det er umuligt at holde ham til kl 11 når han allerede er træt en eller to timer efter han er vågnet.
Selvom han kun sover en lur på 2-3 timer i løbet af dagen vågner han stadig kl 5 og holder ikke længere end til kl 19 om aftenen.
Skal vi bare være tålmodige eller er der noget vi kan gøre så han for sovet "færdigt" om morgenen?
Venlig hilsen