Svar: Søvn og vågner tidligt
26. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Situationen hos jer er ikke helt den samme ...
For det første har jeres dreng haft massive øreproblemer og derfor fået dræn. Det sker, at drænene har positiv virkning fra dag et ... men det er dog sjældent. Faktisk vil børn der har haft øreproblemer længe, stadig sove dårligt i en længere periode efter at drænene er sat i.
Det handler om at kroppen husker og at det tager tid at få lagret en ny erfaring. Lige nu forbinder jeres dreng det at sove med smertejag i ørene og han er blevet vække om natten, fordi han havde ondt. Denne erfaring forsvinder ikke bare, selvom han ikke har ondt mere, så vågner han stadig - netop fordi kroppen husker. Derfor er det bedste I kan gøre også at forsøge at lulle ham videre i søvn, når han vågner kl. 5 - og det er her ganske fint at tage ham ind til jer i håb om at det kan hjælpe.
Det er rigtigt at han ikke skal have mad eller mælk om morgenen tidligt fordi det kan påvirke hans indre ur negativt, men I kunne godt forsøge om lidt lun mælk eller måske lidt kamillete eller hvid te tidlig morgen kunne give ham lidt ro og gøre at han derefter kunne sove bedre og sove videre inde hos jer. Det er ikke noget han skal have i flere uger, fordi så vender han sig til det, men prøv om det kunne hjælpe ham til at sove videre hos jer.
Det kunne have en effekt, fordi han jo så ville stå senere op, det ville påvirke hans søvn om dagen og gøre at rytmen om dagen ændrede sig og dermed altså påvirke hele rytmen positivt.
Derudover tænker jeg, at jeres dreng jo har behov for den søvn om morgenen, for når han vågner er han ikke frisk og i vigør, han er ikke parat til at lege og lyder ikke til at være i hopla. Så for mig lyder det som om at han vågner op, fordi han har vænnet sig til dette og så er det på et tidspunkt, hvor det naturligt er svært at sove igen med det samme ... Derfor tænker jeg altså at mælken eller teen hos jer måske kunne være lige det der skal til, for at han kan sove igen om morgenen og få flyttet på sin rytme fra morgenstunden af :)
Og her vil morgenmaden således også naturligt komme senere og putte tidspunktet om aftenen også blive flyttet.
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske