Brev:
Spiser ikke til måltiderne
27. oktober 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Spiser ikke til måltiderne
Kære Helen.
Jeg har en datter fra juni 08. Hun har siden hun var 10 måneder valgt al grød fra, hvilket er ok med mig, så længe hun spiser andet. Siden sommer har hun nærmest levet af frugt, mælk, leverpostejmadder, pålægschokolade/rugbrødsmadder. Vil gerne drikke juice, og får nok 2 - 3 små brikjuice (100 ml) om ugen.
Vi kan ikke få hende til at spise varm mad. Det sker nok 2 gange om måneden at hun spiser af aftensmaden. Der er ikke nogle sikre retter, det er absolut tilfældigt at hun spiser, hvis vi en uge senere servere samme ret, som hun lige har spist, så spiser hun med 99 % sikkerhed ingenting.
Vi er en familie på mor, far og Berta. Vi bruger lang tid ved måltiderne, vi dækker pænt bord hver gang, og sidder sammen ved spisebordet ved alle måltider. Vi serverer maden så hun selv får tilbud om at øse over på tallerknen - det gør hun nogle gange, men hun spiser så ikke maden. Hvis vi forsøger at presse hende, hælder hun bare det hele ud på bordet/skubber alt væk.
Vi forsøger at fjerne fokus fra hende ved måltiderne, og sidder og taler om løst og fat - spørger hende til hvordan hendes dag har været osv. Hun er sprogligt godt med, men kan ikke give os en forklaring på hvorfor hun ikke spiser.
En dag kan se således ud:
Morgenmad kl. 6.30 - 7.00.
(tilbydes vitamintablet+fiskeolie, som bare spyttes ud igen)
ca 30 ml letmælk
2 tsk.fulde fiberdrys
1 tbl. singulair 4 mg
Formiddagsmad(dagplejemor) kl. 9
1 bolle
1 stykke frugt
vand
Frokost kl. 11
½ rugbrød m valgfrit pålæg
1 glas mælk
Eftermiddag ca kl. 14.30
½ bolle
1 stk. frugt
aftensmad ca kl. 17.30
Måske 1 glas mælk
Sen aften ca kl. 18.30
2 stykker frugt og lidt vand
Hun vil ikke spise grøntsager på trods af at de er skåret ud, og serveret til alle måltider, vi andre spiser dem, men hun vil ikke.
Jeg tror ikke hun har en sikker fornemmelse af, hvor meget madproblematikken fylder for os, vi forsøger at følge vores sundhedsplejerskes råd om at "tage skiltet ned" og lade hende sige fra, og så må det komme. Nu har det stået på 1 år, og hendes vægring mod mad eskalerer.
Hun vil gerne have is, slik og chokolade, men det er det eneste vi ved hun altid spiser...
Hvor meget tvang kan vi indføre, og hvordan overtaler man en 2 årig til at spise.
Hun er absolut selvstændig, og de få gange, jeg ender med at skælde ud, og sætte hende ind i en tilstødende stue, ignorerer hun straffen og giver sig til at lege derinde. Dette sker i forbindelse med at hun leger for ulækkert med maden, som hun jo ikke spiser.
Hun er faldet 1 kurve på både vægt og højde. Hun er ca 95 cm høj, og vejer 14.2 kg. Hun er kvik og aktiv, sover fra kl. 19.30 - kl. 5 - 6- stykker. Sover så igen 2½ time til middag. Vil altid gerne ud at lege, og er min ude i 1½ - 2 timer dagligt, ofte x 2. Er sprogligt god med, og taler nærmest rent, hun kan tælle til 20, kender anvendelse af alle bogstaverne, er motorisk velfungerende, både grov og finmotorisk. Er i dagligedagen en glad og tryg lille pige, som bliver storesøster til januar.
Håber på gode fif til at variere hendes indtag af mad.
Hilsen en frustreret
Anne