Svar: Babys udvikling
27. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Katrine
I 0-3 måneders alderen kan du gå ud fra følgende milepæle:
- Barnets arme og ben strækkes gradvist ud.
- Når barnet ligger på ryggen holder det hovedet og kigger på dig, når du pusler det og det bliver dygtigere og dygtigere til at følge dig med øjnene og vil også følge legetøj, rangler og lignende, som du viser det.
- Barnets gråd bliver mere og mere nuanceret og barnet begynder at smile bevidst. Øjenkontakten bliver bedre og barnet begynder at pludre og lærer stille og roligt at pludre i dialog.
- Det spæde barn vil kunne vende hovedet, når det ligger på maven og når barnet er 3 måneder, vil hovedkontrollen være så udviklet, at barnet kan kigge sig omkring.
- Når barnet er 2 måneder, vil det sutte på sine hænder
I 3-6 måneders alderen:
- Barnet iagttager sine hænder, åbner og lukker dem, bevæger dem og er fascineret af hænders bevægelser. Både egne hænder og dine hænder
- Barnet kan holde hovedet selv og dreje det efter lyd
- Barnet pludrer meget, både til personer og til legetøj og ler med klukkende latter, som kommer helt nede fra maven
- Holder man barnet om livet, vil det i oprejst stilling støtte på benene og sidst i perioden begynder barnet at lave hoppebevægelser
- Når barnet ligger på maven, ligger det på albuerne. Sidst i perioden vil barnet ligge fint med strakte arme. Barnet vil i 3-4 måneders alderen forventes at trille fra mave til ryg.
- Barnet tager fat i legetøj, i starten usikkert men bliver dygtigere og dygtigere. Sidst i perioden vil barnet kunne skifte ranglen fra hånd til hånd og putte den i munden.
- Ligger barnet på ryggen og man holder det i hænderne, vil det kunne trække sig op til siddende stilling og holde hovedet selv hele vejen.
- Når barnet ligger på ryggen, vil det gribe fat i sine fødder og derfra lære at trille om på siden og videre om på maven. Her er de fleste børn 5-6 måneder.
Du fortæller at din datter ikke er så glad for at ligge på maven - det kan handle om flere ting. Måske har hun fået et vrid i sin nakke eller skuler i forbindelse med fødslen, så hun er generet af at ligge på maven og skulle løfte hovedet ... måske er det simpelthen fordi hun ikke har været vant til det. Netop fordi hun protesterer, så har du måske ikke gjort det så meget ...
Du skal medtænke at det at ligge på maven også er at ligge hen over dine lår, eller ligge med maven på din underarm, når du bærer hende rundt. Det er også vigtigt at hun ikke sidder i skråstol eller andet, men i stedet konsekvent lægges på et tæppe på gulvet og gør det til en fast vane, altid at lægge hende på maven, når du lægger hende fra dig og hun er vågen. Det er i maveliggende stilling at hun udvikler sine muskler, bevægelser og også balance.
Du kan købe en stor gymnastikbold, som du kan lægge hende på maven hen over og så samtidig vugge hende ... Du kan også købe et lamaze drejetæppe, det hjælper nogle børn, der er kede af at ligge på maven ... Om andre laver noget tilsvarende tør jeg ikke sige ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske