Svar: Jeg kan ikke læse mit barn!
28. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Nadja
Det lyder for mig som om at din datter lige nu har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed - og det synes jeg faktisk skal imødekommes.
Det er fint, at hun ammes og puttes i sin seng, hun lyder sådan set til at være tryg nok ved den. Men lige nu har hun brug for at "finde dig" om natten, som du skriver, og derfor tænker jeg, at I måske skulle lade hende sove hos dig i en periode eller lade far og datter sove sammen. Det vil for det første give hende den nærhed og tryghed hun behøver, men det vil også hjælpe dig til at finde ud af, hvad det er hun signalere - og hendes behov er nemlig ikke at få bryst hver time natten igennem ...
Netop derfor kan far være en fordel, fordi han kan give hende masser af nærhed, fysisk kontakt, hjælpe hende med at blive puttet, komme videre i søvnen osv. - alt det du også gør, men han kan ikke amme hende og derfor kan han lære hende at sove uden brystet. I kunne derfor prøve at lade far og datter sove sammen om natten (og du evt. sover i et andet rum i nogle dage) fordi far kan give hende den nærhed hun behøver, uden at give hende bryst ...
Samtidig kan du så også forhåbentlig få sovet lidt, så du ikke er så træt, som du er lige nu ... Det er klart, at hvis du får sovet lidt, så er du også bedre til at holde hovedet klart og vil bedre kunne overskue, hvad der sker :)
Du skriver at I følger min plan fra bogen, og det er super fint, hvad angår søvn. Men jeres datter får sandsynligvis ikke mad nok dagen igennem, netop fordi hun søger brystet så meget om natten og det er vigtigt at I nu får øget hende i madindtag dagen igennem for at hun kan undvære om natten. Samtidig med at hun så ikke ammes så meget om natten, tingene hænger jo sammen.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og mad i stykker, - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid
Ammes og puttes til natten
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes og sover videre uden at få yderligere mælk.
I en alder af 8 måneder, er det relevant med 3 amninger dagligt og for at kunne komme ned på dette, er det vigtigt at jeres datter får mad og væske nok dagen igennem. Samtidig er det vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registrere hvor hun puttes - men i første omgang er det faktisk et spørgsmål om at hun ikke længere skal ammes, hver gang hun vågner, men beroliges på anden vis - og her forestiller jeg mig altså at far kan have en stor og vigtig rolle hos jer ... :)
Som jeg læser dit brev, så udtrykker jeres datter stort behov for tryghed og fysisk kontakt. Der sker så meget med hende udviklingsmæssigt at hun har ekstra brug for at mærke at I er der for hende. Det betyder også at hun søger brystet ekstra meget, men det er her, at du skal passe på ikke at forveksle tryghed med behov for mælk, for det er ikke det samme. Nærheden og den fysiske kontakt, det at ligge tæt, mærke at I er der osv. er tryghed og her dur en bamse ikke - hun er også stadig for lille til at tage en sådan til sig. Hun har brug for at mærke jer, mærke at I er der - men altså også brug for at kunne sove uden at få brystet i munden.
Du lyder til at være en rigtig sød og omsorgsfuld mor, så ro på, det er ikke fordi du ikke er god nok, det er bare lidt svært lige nu og derfor er det ganske fornuftigt at lade far komme lidt mere på banen - også selvom det kan være lidt svært :)
Rigtig meget held og lykke, håber I får en god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske