Svar: Natte søvn - 10 mdr.
28. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 10 måneders alderen kunne nøjes med 2 flasker dagligt, svarende til 400ml mme, som dækker deres behov for jern indtil 12 måneders alderen. Disse to flasker vil ofte ligge aften (kl 20) og meget tidlig morgen (04) eller aften (kl 20) og sen aften (24) ...
Det vil også ofte være sådan, at børn i denne alder ikke spiser helt så meget i løbet af dagen, fordi de helst vil spise mad i stykker. Det er rigtig fint og også vigtigt at de får brødhapsere, kogte grøntsager osv. i løbet af dagen, men de har stadig brug for en del mos og grød. Det kræver nemlig en del koncentration at spise mad i stykker og det sker, at barnet simpelthen bliver træt og holder op med at spise, fordi det bliver ukoncentreret og andet er mere spændende end at spise. Derfor kan børn i denne alder godt søge ekstra mælk om natten, fordi de egentlig har brug for mere mad om dagen.
Det er også sådan, at børn i denne alder ofte begynder at kravler og øver deres selvstændighed. Det betyder at de om natten kan være meget tryghedssøgende - for at adskille sig, skal man føle sig tilknyttet og derfor vil børn netop om natten, ofte søge forældrene (og dermed også nogle gange ekstra mælk) om natten, for at kunne adskille sig om dagen.
Start i dagpleje eller vuggestue kan øge dette behov yderligere. Selvom din datter ikke kravler endnu, så kan hendes alder sagtens gøre sig gældende og give uro, når hun skal sove - både dag og nat. Hun har en alder, hvor hun vil opleve, følge med i verden og hvor dagen ikke skal soves væk, så måske skal hun sove lidt senere end hun plejer og måske vil hendes lure skulle være lidt kortere end de plejer ...
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, så du kan se, hvordan hendes behov kunne se ud nu:
Morgen 7.30: Havregrød, vand, sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos.
Formiddagslur ca 9.30 - sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, rejer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. Og må også gerne suppleres med lidt grøntsagsmos fra glas, så du sikrer at hun har fået mad nok. Vand af kop.
Middagslur 13-13.30 - sover måske 1½ time.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, mad som I andre spiser, Vand, sødmælk eller mme af kop.
Suppleres med en godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske