Brev:
Aftensmad og mad inden sengetid
28. oktober 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Aftensmad og mad inden sengetid
Hej Helen
Håber du har haft en god og dejlig sommer med masser af energi til og gå efteråret og vinteren i møde :-)
Det går rigtig godt med L - Hun er virkelig i rivende udvikling, både motorisk og i sproget - hun siger stadig en masse som man ikke forstår, men der er mange ord som hun udtaler klart og tydeligt og noget af det kan vi gætte os til hvad betyder, fordi vi kender hende - en dejlig alder hvor man som forældre virkelig kan have sjove oplevelser sammen med hende hvor hun også tilkendegiver, hvad hun synes er sjovt, men også siger fra, når hun ikke vil være med.
Vi har tidligere snakket lidt om aftensnack inden sengetid og du sagde at det var ok så længe at det var sunde ting - men nu er det næsten blevet en vane for hende at hun får en lille "bid" mad inden hun skal sove og for os betyder det egentlig ikke noget, men på et eller andet tidspunkt må det vel skulle stoppes så hun får aftensmad og så er det det sidste måltid inden sengetid.
Udfordringen er pt at hun er meget træt når vi når aftensmad tid - vi er ca.hjemme ved 16:20 tiden i dagligdagen og hun får 1/2 bolle med f.eks ost og noget vand når vi kommer hjem og kunne sikkert også spise mere hvis hun blev tilbudt, men så er hun jo ikke sulten til aftensmad kl. 18 :-)
Hun er svært ved og fokusere ved aftenbordet, piller bare lidt i maden - spiser måske 2 bidder og skubber så tallerknen væk - og så vil hun enten over til mig eller far og sidde på skødet og så kan hun godt sidde og spise lidt mere - vi har givet hende lov til det da det vigtigste var at hun fik noget og spise, men er det et skråplan eller er det helt normalt i hendes alder? Hun skulle jo gerne kunne sidde og spise og hygge sig selv ved siden af os ved middagsbordet.
I forhold til det, så er det jo meget godt at hun får en snack inden sengetid - det foregår stadig i sofaen siddende sammen med os og vi storhygger os alle inden det er sengetid. I øjeblikket får hun tilbudt en rugbrødsmad med leverpostej og hun spiser næsten 1 helt stykke - så lidt sulten er hun jo.... men men jeg tænker jo om hun ikke gider aftensmaden fordi hun ved hun bliver tilbudt noget inden sengetid eller er hun for lille til og have den "tankegang".. jeg vil jo ikke spænde ben for os selv, hvis det er udfaldet af vores ellers gode mening bliver misforstået :-)
Hun kommer ca i seng mellem kl. 19:30 & 20.
Glæder mig til og høre fra dig.
Hilsner L´s mor