Svar: Aftensmad og mad inden sengetid
28. oktober 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære L´s mor
Jeg er stor fortaler for at børn får et godnatmåltid inden de skal sove - og for min skyld må de gerne få det til de er 3-4 år eller mere, hvis de trives med det.
Et godnatmåltid skal være sundt, som du også skriver, det kan være rester fra aftensmaden - har man f.eks. fået frikadeller, så kan barnet få en kold frikadelle med lidt rugbrød til. Det kan også være en havregrød eller flerkornsgrød man laver hurtigt i mikroovnen eller en portion havregryn med mælk, eller måske bare en banan. Det behøver ikke være besværligt, men skal ses som en naturlig del af at det at skulle sove.
Man kan overveje om ikke I skal servere jeres datters godnatmåltid på en stol ved spisebordet og ikke i sofaen, men trives I alle med det som det er nu og synes det er ekstra hyggeligt, så er det naturligvis også okay :)
Lidt rugbrød med leverpostej, det lyder i mine ører fint og hun spiser jo en del på det tidspunkt. Det har hun brug for.
Om aftenen er hun træt efter en lang dag, det er hårdt at skulle sidde ved bordet og spise aftensmad og et eller andet sted, så er hendes spiserytme, nok lidt anderledes end den rytme I har i hverdagen. Som du skriver, så er hun sulten, når I kommer hjem og kunne der sikkert godt spise et stort aftenmåltid, så bliver det ikke til så meget ved selve aftenmaden og så spiser hun igen inden sengetid. Hun er sulten lidt forskudt og det er okay.
Det er hyggeligt for hende at kunne komme over at sidde hos dig om aftenen og spise lidt fra din tallerken. Det er udtryk for at hun er træt, har været væk fra dig om dagen og har ekstra behov for at mærke dig og få fysisk kontakt, når I er sammen og netop ved middagsbordet sidder du jo stille og det er oplagt at krybe over på dit skød der ... Det er ikke problematisk synes jeg, hun har jo ikke problemer med at sidde og spise ved bordet i løbet af dagen. Hun gør jo så vidt jeg forstår ikke det samme om morgenen og til frokost eller når hun får sit eftermiddagsmåltid/før aftensmadsmåltid - det er kun om aftenen og det er okay :)
Så ro på! :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske