Svar: Skriger pludselig ved sengetid
28. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Det er nogle rigtig fine overvejelser du har gjort dig - det er vigtigt at medtænke om jeres dreng kan have ondt i ørerne eller problemer med tænderne, siden han pludselig skriger som har han ondt ...
Men det kan også sagtens skyldes alder og udvikling. Han er jo i separationsfasen og det betyder at han lige nu har rigtig meget brug for at se jer, mærke jer, for at vide at han ikke er forladt.
I oplever sandsynligvis at han i dagtimerne øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
At barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Barnet laver også det man kalder "headbanging" hvor barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Det er altså en alder, som er forbundet med stor motorisk uro om natten.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Med den alder han har, forstår han ikke hvor I er, når han ikke kan se jer. Han har ingen fornemmelse for at I er lige inde i stuen, når han er i på værelset og derfor græder han ulykkeligt når I går - han føler sig alene og forladt.
Derfor er det en god idé at I lige nu vælger at blive siddende hos ham, holde ham i hånden, synge lidt for ham eller lignende, når han skal sove, så I er der for ham og så han føler sig helt tryg.
Det er naturligvis også vigtigt at I medtænker at puttetidspunktet skal være rigtigt - ingen kan sove på kommando og hvis han ikke er træt nok og parat nok til at sove, når I putter ham, så vil han naturligt protestere mod at blive lagt i seng - igen, protesterne bliver mere tydelige nu, fordi han også er ældre nu, og også viser mere egen vilje.
Hvis han ikke er træt nok, så må I tage ham ind i stuen igen og vente 20-40 minutter på at næste "søvntog" kommer forbi og så håbe at I rammer det rette tog/det rette tidspunkt næste gang :)
Håber I her har fået lidt forklaring med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske