Brev:
Mad og vægt - 6 mdr.
28. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Mad og vægt - 6 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig lille dreng på 6 mdr. Han måler 73 cm og vejer 12 kg.
Han vejede 3,980 kg ved fødslen og målte 57 cm, så han har taget godt på og er vokset en del i løbet af de 6 mdr. Han har fået MME fra han var ca 3 uger gammel, hvilket nok også har hjulpet til dette.
For ca 1-1/2 mdr siden startede vi så småt med at give ham grød, i håbet om, at det kunne holde ham mæt længere, så han spiste knap så meget (den gang var han oppe på 1200 ml MME i døgnet).
I dag spiser han således:
05.00 ca 160-200 ml MME
08.00 grød 1,5-2,0 dl (lige nu majsgrød, men regner med at skifte til havregrød fra weekenden)
11.30 mos 1,0-1,5 dl (kartoffel og grønt med lidt kød)
15.00 ca 100-150 ml MME (overvejer at skifte det ud med grød og lidt frugtmos)
18.00 mos 1,5-2,0 dl (kartoffel og grønt med lidt kød)
19.30 puttes med en flaske, spiser 180-240 ml MME
23.00-01-00 180-200 ml MME
Sammen med mosen får han enten agurk, æble eller lign at gnave i samt vand at drikke. Han får kun det mad eller den mælk, han har lyst til. Skubber han flasken væk eller spytter maden ud, så stopper vi.
Hans mos er på nuværende tidspunkt stadig blendet, men jeg regner med at begynde at mose den i løbet af de næste uger.
Han er aktiv i løbet af dagen, vender sig uden problemer om på maven, så snart han bliver lagt på ryggen, morer sig med at hive i sine fødder, og prøver som en vild at flytte sig frem eller tilbage. Så han virker ikke generet af sin vægt.
Jeg har to spørgsmål:
1. Er vores dreng overvægtig? Hvis ja, kan vi gøre noget ved det?
2. Hvordan ser hans madsammensætning ud? Skal/kan vi ændre på noget?
Hilsen