Svar: Hvordan får jeg hende til at spise grønsagsmos
29. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Nana
Der er for mange børn stor forskel på grød og grøntsagsmos, konsistens, smag, farver - det er meget forskelligt og derfor noget barnet lige skal have tid til at vænne sig til :)
Du kan forsøge flere ting:
For det første kan du med fordel bruge risgrød som en basisgrød og så f.eks. tilsætte gulerodsmos som topping til grøden. På den måde kan du stille og roligt lade guleroden fylde mere og mere, risgrøden kan gå ud og erstattes af blomkål eller andet sammen med guleroden.
Du kan prøve at holde fokus på de lidt søde grøntsager, fordi mange børn nyder den søde smag. Mulighederne bliver her større, i takt med at hun bliver ældre. Når hun bliver 6 måneder må hun få stort set alt og af de sødere grøntsager kan du med fordel prøve forskellige typer af rodfrugter som pastinak, persillerod, majroer, skorzonerødder, selleri.
Du kan også prøve med græskar, dem er der mange af lige i øjeblikket og de har også en god sødme, og så kan du også købe specielle sweat potatoes, som faktisk gør, at nogle børn begynder at synes om kartoffelmos.
For der er børn, som vægrer sig mod grøntsagsmosen netop på grund af kartoflerne, det kan næsten virke som om at kartoflerne nogle gange virker lidt kvalmende på barnet. Derfor kan en løsning også være at forsøge at lave lidt grøntsagsmos uden kartofler, og i stedet blande andre former for grøntsager.
Du må meget gerne begynde at introducere din datter for en anden type grød - majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød og når hun bliver 6 måneder kan du variere yderligere og tilbyde havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Jo mere forskellige jo bedre :) Og så skal du også vide, at det er helt normalt at børn skal smage på maden op til 10 gange, før de acceptere ny smag og ny konsistens. Så bliv ved med at servere grøntsagsmosen, så skal interessen nok komme hen af vejen - hun skal bare lige have lidt tid :)
Fortsat held og lykke, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske