Svar: Vil ikke spise rigtig mad - 9 mdr.
29. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg er ked af at høre at I har haft så hård en start som lille ny familie og det gør mig oprigtigt ondt at høre, at I har fået konstateret at jeres dreng er født med en hjerneskade. Det er dog glædeligt, at han udvikler sig så godt som han gør og det lyder som om at, du er ret god til at finde lyspunkter og nyder ham og den skønne lille dreng, han naturligvis er :)
Du skriver at lægen har sagt at der ikke er sammenhæng mellem jeres drengs hjerneskade og evne til at spise ... Du fortæller dog, at hans skade sidder i det center som styrer den ene side af kroppen og spørgsmålet er derfor om han ikke kan have en påvirkning af sin kæbemuskulatur - selvom han ikke ser ud til at have ansigtslammelse, så kan han jo godt have en forsinket mundmotorik og have behov for ekstra støtte her ...
Der findes ergoterapeuter som er uddannet specielt til at stimulere børn mundmotorisk og som kan hjælpe jeres søn med dette og også lære jer, hvordan I selv kan gøre. Jeg synes du skulle undersøge muligheden for at få dette undersøgt og gøre et forsøg.
Derudover tænker jeg, at jeres dreng jo generelt nok har brug for mere tid og det vigtigste lige nu er at han spiser og får den mad og de næringsstoffer han har behov for. Det gør således ikke så meget, at han lige nu spiser mest blendet mad og ikke rigtig er kommet igang med mad i stykker. Det du skal have fokus på er at han spiser og så er det vigtigt at du varierer maden så meget som muligt. Jo mere forskellig smag du kan give ham, jo bedre er det, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Så lad maden tage udgangspunkt i jeres mad, lad ham få masser af krydderier, brug sovs i madlavningen fordi det både giver smag men også er med til at 'smøre' så det er lettere at tykke og synke maden.
Og så vil jeg også anbefale dig at du serverer tingene adskilt, således at det han får med en ske, er blendet eller meget fint at spise og ikke behøver at blive tygget. Men det du giver ham med dine fingre, er mad som skal tygges.
Det at han ved at skemaden skal synkes og fingermaden skal tygges, vil hjælpe ham til bedre at finde ud af det også uden at han får det galt i munden.
Når du giver ham mad med dine fingre, så vil det være rigtig godt at du lægger maden ind i mundvigene på ham, så han med det samme tygger samme omkring det. Hvis han får det ind foran i munden, så er det for svært for ham at føre det med tungen over i siden af munden, tygge på det og føre det til svælget. Så jo mere du kan få det ind i siden, jo mere hjælper du ham til at få det tygget.
Giv ham også meget små bidder, i starten som store krummer, netop for at han lærer det og vender sig til det at have noget inde i munden og arbejde med det der. Brødhapsere kan evt. blødes op i lidt mælk eller vand og du kan også med fordel bruge lidt grøntsagsmos eller frugtmos som smørbart pålæg. Til at starte med, vil det også bare være fint at han får lidt brødhapsere med smør, ligesom du nu også giver ham små stykker blød ost. Det er rigtig godt, det er god træning for ham og så skal det nok komme hen af vejen.
Mad i hånden er vigtigt, fordi det også styrker ham mundmotorisk, han får øvet sin brækrefleks, får fornemmelsen af hvor langt tilbage i munden maden kan komme før det bliver ubehageligt. Men igen - du kan jo ikke give ham det, hvis han ikke vil have det og ikke er interesseret i at føre det til munden. Det er dog stadig en god idé at prøve og igen - tage udgangspunkt i jeres mad.
Han må gerne få godt kogte pastaskruer, eller et stykke kogt blomkål eller broccoli, eller en kartoffelbåd, måske ½ hårdkogt æg eller lidt rejer eller rosiner at sidde med og selv forsøge at spise. Det er helt okay.
Giv ham kun 2-3 små hapsere af gangen, så han ikke mister overblikket og fjern evt. tallerkenen, så den heller ikke forstyrrer for meget. Læg 2-3 rosiner på en dækkeserviet og lad ham så se dem, forsøge at tage dem op og putte dem i munden. Motiver ham ved at sige "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt!" og lignende.
At han bider stykker af, spytter ud, bider nye stykker af osv. er okay lige nu. Bare det at han tager det i munden og smager er god og vigtig læring for ham. Se det som et lille fremskridt.
Brug sovs, dressinger og lignende som dyppelse til det han selv sidder med, så kan han sutte det af og igen få fornemmelsen af at det er ret lækkert det med at spise. Det handler meget om at I lige nu bibeholde motivationen og lysten og at han forbinder det at spise med noget dejligt og rart.
Og så synes jeg at du skal fjerne amningen kl 7 og her starte dagen med et rigtig morgenmåltid. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen Kl 7: Vågner, kommer op, får tøj på osv
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød eller A38 med frugtmos som nu, vand eller lidt mælk af en kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden og suppleres med små bidder af en bolle med smør, lidt ostehaps eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur i barnevognen
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og det må gerne være pureret - fokus på smag og variation frem for konsistens.
Tilbydes små hapsere af grønt, pasta, rejer, æg osv. som beskrevet. Vand af kop.
Eftermiddag: Mellemmåltid, grød eller A38. Igen også gerne små bidder af en bolle med smør og lidt ostehaps-bidder. Frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover middagslur - enten før eller efter sit mellemmåltid - det kan godt være at middagsluren nu skal rykkes frem, fordi han begynder at komme tidligere op.
Aften Kl 18: Udgangspunktet er jeres mad, men igen - blendet så han kan kapere konsistensen, sovs, smag, krydderier osv. Og her få han så kogte grøntsager, en kartoffelbåd og lignende at sidde med selv, gerne med lidt sovs på, som han så kan sutte af, få lidt mere på og sutte igen - det er helt okay, det er mundmotorisk træning og god øvelse af hans tunge :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 20 som nu
Sen aften 23: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, som nu.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, og at planen for dagen giver dig lidt idé om, hvad du kan gøre nu og hvad du skal have fokus på :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske