Brev:
Sover hjemme men ikke i vuggestue
29. oktober 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Sover hjemme men ikke i vuggestue
Hej Helen,
Denne gang skriver jeg til dig med et spørgsmål angående min ældste søn, Julius. Han blev 2 år i september.
Julius er en meget glad og frisk lille dreng med rigtig meget humor og vi synes han udvikler sig meget hurtigt, både sprogligt og socialt. Han elsker at komme i vuggestue og nærmest løber afsted om morgenen for at lege med sin bedste ven. Julius er meget lille i forhold til sine jævnaldrende, men han er helt med fordi han har en stor personlighed...
Mit spørgsmål drejer sig om søvn. Julius har gennem de sidste 5-6 måneder fået en vane med ikke at ville sove i vuggestuen. Han ligger og snakker og hygger sig og griner for sig selv... han er ALDRIG utilfreds med at blive lagt. Lige meget hvad de har prøvet på stuen, så har de ikke kunnet få ham til at sove. Vi får derfor en utrolig træt og hidsig dreng med hjem hver dag (først når man går fra vuggestuen).
Herhjemme har vi, uden overdrivelse, aldrig haft problemer med at lægge ham. Han sover hele natten og er frisk som en havørn kl 6 om morgenen. Når vi er hjemme kan vi også sagtens lægge ham kl 12 og så tager han lige 2 timer på øjet. Han smiler og putter sig under sin dyne og elsker at sove. Sådan har det været siden han var helt lille.
Jeg er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre ved problemet... eller om det overhovedet er et problem. Hvorfor sover han ikke dernede når han tydeligvis har behov for det? Hvordan kan man få ham til det igen?
Det der er ærgeligt er, at vi ikke får ret meget ud af vores aften sammen når han er så træt. Jeg er selv uddannet pædagog (vuggestue) og ved, at det er ret normalt med en "ulvetime" om eftermiddagen før maden er på bordet, men jeg synes det her er meget værre. Samtidig synes jeg det er svært at lege med en træt og ked storebror når jeg også har lillebror på 4 måneder at tænke på.
Håber du kan hjælpe mig med lidt tanker/redskaber.
Med venlig hilsen
Heidi