Svar: Sover hjemme men ikke i vuggestue
29. oktober 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Heidi
Det sker faktisk at børn i en periode, kan nægte at sove middagslur og tvinge dem kan man jo ikke ...
Så for mig at se, er der lige nu ikke så meget at gøre ved det. Det er rigtig godt at vuggestuen holder fast i at jeres dreng skal lægge sig ned, slappe af og hvile sig, når det er tid til det - men sove på kommando kan han ikke og du må gå ud fra at han lige nu ikke har behovet ... i hvert fald er det vigtigere for ham at ligge og pludre for sig selv, end det er at sove.
I må meget gerne bibeholde luren derhjemme og I må naturligvis også gerne indføre en lidt tidligere putning om aftenen, hvis han er meget træt, så han sover en lidt længere nattesøvn netop fordi hans behov for søvn, så dækkes selv han ikke sover til middag - men ellers må du tro på at han sover når han er træt og har behov for det og er vågen og aktiv, når det er behovet...
Ulvetimen må I forsøge at klare med et lidt ekstra mellemmåltid sidst på dagen, noget sundt og nærende. Det kan også være en god idé at give ham et eftermiddagsbad og lade ham sidde i badekarret og nyde at have denne stund sidst på dagen, lege med alle sine kander, bøtter og badeænder. Og så kan det også være en god idé at indføre en lille tidlig aftentur, hvor I går en tur med ham udenfor, hopper lidt op og ned af kantstenen, vender en stor sten for at se om der ligger biller og bænkebidere under, graver lidt i jorden for at kikke efter regnorme eller springer lidt i vandpytter.
Det at komme ud, få lidt frisk luft og bruge sig selv lidt både motorisk og mentalt kan være rigtig godt sidst på dagen, netop når børn er lidt trætte - de kvikker og de glemmer at pylre og tilgengæld er de trække og parate til at sove bagefter.
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham - med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske