Brev:
Optimal kost
30. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Optimal kost
Kære Helen
Først vil jeg sige: Vi har rigtig meget glæde af din brevkasse. Tak for dine gode og brugbare svar. Jeg kan rigtig godt lide dine reflektioner omkring opdragelse, hvilket er et emne der optager os meget herhjemme for tiden.
Men jeg skriver denne gang, fordi jeg kunne tænke mig at få dit bud på en optimal kost. (Evt vha en decideret madplan).
Jeg synes generelt, at vores søn har en god appetit og spiser sundt og varieret og han vil også gerne prøve nyt. Jeg er dog i tvivl om følgende:
Er hans fiskeindtag for ensidigt?: Han får en fiskefrikadelle (torskefars med røget laks og spinat, som er kogt) næsten hver dag, hvilket han elsker, men er det for ensidigt på fiskekontoen? Han er ikke ret begejstret for anden slags fisk. Har feks prøvet; rejer, røget makrel, røget laks eller kogt laks, laksepate, tun/tunmusse, muslinger, makrel i tomat. Altsammen uden den store succes. Han spytter det som regel ud og rynker på næsen.
Får han kød nok?: Han får som regel en slags kødpålæg hver dag. Kylling eller kødpølse, af og til leverpostej. Men han får ikke altid kød til aftensmad. Måske hver anden dag. Er det for lidt? (Han får sjælden bønner, linser og lignende der kunne erstatte kød)
Får han calcium nok: Han får ikke ko-mælk i løbet af dagen. Ind i mellem får han lidt mælk på sin havre- eller øllebrød, men ofte vil han hellere have en rugbrødsmad med hvidløgsost eller skæreost og får da ingen mælk til det. Af og til får han en kop tykmælk med havregryn i løbet af dagen, men ikke dagligt. Han ammes 2-3 gange i døgnet og får desuden ca 100 ml mme, eller majsvælling med ko-mælk og mme dagligt. Når jeg sådan stiller det op her, tvivler jeg på, at han får nok calcium, i hvertfald gennem mælken.
Han spiser desuden gerne kogte grøntsager og får dagligt 3-4 slags af følgende; broccoli, spinat, gulerødder, hvidløg, kartofter, tomater, bønner, rosenkål, selleri, ærter, majs, mv.
Og herudover gerne avocado, æg, ost, og forskelligt frugt og bær. Især blåbær er det helt store hit.. :)
Han får tilskud af jern, d-dråber og fiskeolie. (Han får som sagt fisk næsten hver dag, men kan rigtig godt lide fiskeolien, så det får han sammen med de andre dråber, når vi husker dem). Det er ikke konsekvent, dagligt, men vi forsøger at huske det. Vil du fortælle hvorfor børn skal have jern og d-vitamin, så kan det være at vi bliver bedre til at huske det. :)
Han får smør, becel, olivenolie, vindruekerneolie, fiskeolie. Ved at han skal have godt med fedtstof, men hvor meget fedt bør han egentlig få?
Hvor længe anbefales det, at børn får mme? Og bør vi holde igen med vællingen?
Det blev en lang smøre, beklager, håber du kan holde rede i det.
Med venlig hilsen,
fra mig