Svar: At sove videre
30. oktober 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lone
Børn på 2 år sover i gennemsnit ca 13 timer i døgnet og børn på 3 år sover ca 12 timer i døgnet .. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.
Din dreng er 2 år og 2 måneder - han sover 11½ time i døgnet, ofte fordelt med en middagslur på 1½ time og en nattesøvn på ca 10 timer - Det er mindre end gennemsnittet, men stadig helt acceptabelt og du må et eller andet sted gå ud fra, at han sover, når han har behov for det og vågner, når han ikke har brug for at sove mere.
At han nogle gange virker træt i løbet af en dag, kan naturligvis godt skyldes at han kunne have brug for at sove 1 time ekstra, men igen - ingen kan sove på kommando. Derfor må du prøve om han ikke nogle gange kan have glæde af bare at ligge ned og hvile sige uden at skulle sove. Det vil være uhensigtsmæssigt at indføre 2 lure om dagen, en sådan rytme skal han ikke ind i.
Derudover kan det nogle gange hjælpe at tage ham ud, lade ham bruge sig selv motorisk, klatre, rutsje, cykle, gynge, grave i sandkasse osv. Jeg ved ikke hvad muligheder I har for udendørs leg, hvor I bor - men noget må han kunne lave ude. Det at komme ud, bruge sig selv motorisk, få frisk luft osv. er med til at eftermiddagen ikke bliver så lang og fyldt med pylren og han vil tilmed blive træt og sove bedre, når han så sover:)
Også hans indtag af mad er vigtigt at se på. Ekstra pylren om dagen, brok og generel utilfredshed kan skyldes at hans blodsukker er lavt og at han har brug for flere og små måltider, mellemmåltider. Det kan også have betydning hvad han får at spise og du kunne her se på typen af mad.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt med grøntsager, brød, kød, fisk til frokost, netop for at give en bedre middagslur og også for at give et mere stabilt humør om eftermiddagen.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker ... så tag også denne faktor med i dine overvejelser :)
Han har også en alder lige nu, hvor han naturligt drømmer mere og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme, når han sover. Derfor er det en rigtig god idé at du sætter dig på sengekanten og taler lidt med ham om alt hvad han har oplevet, så han får det bearbejdet inden han skal sove.
Vær også opmærksom på at børn i denne alder godt kan begynde at blive lidt bange for mørke og at en lille natlampe med dæmpet belysning og en åben dør, så man kan søge mor og far om natten, kan være en god idé ...
Hans opvågninger og søgen mod jer om natten, kan altså godt handle om at han har brug for lidt ekstra tryghed lige nu og at han aldersmæssigt drømmer mere, vågner af flere drømme, sover mere uroligt :)
At blive storebror kan have en indflydelse, at have problemer med børneeksem, kan også spille ind ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske